سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آموزش متوسطه دوره اول فلاورجان

حدیث

در شب رحلت خاتم انبیا، محمد مصطفی (ص) فرشتگان عرش می گریند. 

عاشقانش با چشمانی اشک آلود، مرثیه غم می سرایند. ما نیز در شب رحلت آسمانی اش در سوگ می نشینیم

 

 
 
 
 
 
 
قال رسول الله صلی الله علیه و آله:
انه لا فقر اشد من الجهل و لا مال اعود من العقل و لا وحده اوحش من العجب و لا مظاهره احسن من المشاوره و لا عقل کالتدبیر و لا حسب کحسن الخلق و لا عباده کالتفکر
 رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند :
هیچ فقری از نادانی بدتر نیست و هیچ مالی از عقل سودمندتر نیست و هیچ تنهائی از خودپسندی وحشتناک تر نیست و هیچ مددکاری از مشورت بهتر نیست و هیچ عقلی چون عاقبت اندیشی نیست و هیچ حسب و نسبی چون خوشخوئی نیست و هیچ عبادتی همانند فکر کردن نیست. 

 

The messenger of Allah (PBUH&HF) has said:    

 

There is no poverty worse than ignorance and no money more useful than wisdom and no loneliness scarier than arrogance and there is no helper better than consulting, and no wisdom like planning, and no relation like friendliness and no worship like thinking.

تسلیت

مدینه شد ز داغ مصطفى بیت الحزن امشب 

فضاى عالم هستى بود غرق محن امشب

مکن اى آسمان روشن چراغ ماه را کز کین

چراغ لاله شد خاموش در صحن چمن امشب

کبوتر بی قرار دل فاصله مشهد الرضا تا مسجد النبی و بقیع را با التهاب طی می کند.

گاهی بر بام سقاخانه ی طلایی ماوا می گیرد ، گاهی بر گنبد خضرا می نشیند وزمانی بر زمین بقیع اما باز هم آرام نمی شود... سنگینی لحظه ها را حس می کنی؟!


 

سخت است باور رفتن رحمت بی پایانی چون تـــــو از میان آدمیان... تـــــو که

بهترین بنده خدا و زیباترین آفریده اویی... تـــــو که رحمته للعالمینی... ازوصف

مهربانی هایت عاجزم و از شرح دلتنگی خویش در نبودنت... در هر نمازم به

حقانیت رسالت آسمانی ات گواهی می دهم و تو می دانی که چقدر از کوتاهی خویش در به دوش کشیدن پرچم رسالتت شرمسارم... زمانی که ظلمت وجودم طغیان می کند ، در آخرین لحظات دست نوازشی بر سرم می کشی و باز هم من می مانم و فهم ناچیزم از شناخت تـــــو! از شناخت تـــــو و فرزندانت...

از کریم اهل بیت برایت بگویم؟! از شبیه ترین مخلوقات به تـــــو حتی در روزی که به سوی محبوب پر کشید!... از غربت مظلومانه اش و از بی انتهایی کرم و

بخشندگی اش... یا از رئوف ترین ضامن آهو که هنوز هم زنجیر این دل سیاه از

حلقه های پنجره فولادش گشوده نشده... نه مرا چگونه توان درک عظمت اقیانوس؟!!

من همان ماهی کوچکم که تشنه قطره آبی است که اگر به لطف تـــــو به او بخشیده شود شاید اندکی از پرده های غفلت چشمانش کنار رود و گام های کوچکش برای یاری فرزند نجات دهنده ات در مسیر صحیح هدایت شود...سلام بر تــــو ای آخرین فرستاده خدا در زمین که با آمدنت نعمت بر بندگان خدا تمام شد و دینشان کامل .

سلام و درود بی پایان خدا و فرشتگانش بر تـــــو و فرزندانت باد :

                      اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم


تا دیر نشده ،بجنبید

در دوران طفولیت یک دوران بحرانی جهت آموزش وجود دارد که نباید آن را از دست داد لذا وقتی کودک به سن نوجوانی می رسد در مورد اعتقاداتی که می توانستیم او را مسلط بار بیاوریم آسیب پذیر می شود چنانچه والدین از آموزش و تعلیم فرزند خردسالشان خودداری کرده و به  وی اجازه دهند خود درباره زندگی آینده اش تصمیم بگیرد آنها عملا او را آزاد گذارده تا درباره مطالب منفی خود تصمیم بگیرد.

 

عبادت

ادامه مطلب...

اربعین حسینی

گریه بر امام حسین علیه السلام

سرشک اشکی که از دیدگان دوستداران اهل بیت علیهم السلام بر گونه هایشان می نشیند، نشان دل بستگی و محبت به آن بزرگواران، شوق در وصال، سوز در مصیبت و هم دردی با آن خاندان عصمت و طهارت است. در این میان، گریستن برای اباعبدالله الحسین علیه السلام اجری افزون و پاداشی بسیار گران بها دارد. قلبی که از مهر حسین علیه السلام آکنده باشد، بی شک به یاد مظلومیت و شهادت او و یارانش و ستیز و ستمی که بر خاندانش رفت، دلی همیشه مأنوس با گریه دارد که خود سیدالشهدا علیه السلام به دوستدارانش سفارش کرد: «هرگاه خبر غریب یا شهیدی را شنیدید، بر من گریه کنید.» امام رضا علیه السلام نیز به ریّان بن شبیب فرمود: «اگر خواستی بر چیزی گریه کنی، بر حسین بن علی علیه السلام گریه کن.» همچنین گفته اند که جمعی از اصحاب نزد امام صادق علیه السلام گرد آمده بودند که سخنی درباره امام حسین علیه السلام به میان آمد. حضرت صادق علیه السلام گریستند و اصحاب نیز گریه کردند. سپس حضرت سر مبارک خویش را بالا آورده و فرمود: «حسین بن علی علیه السلام فرمود: من کشته اشکم. هیچ مؤمنی مرا یاد نمی کند مگر آنکه بر مصیبت هایم می گرید.» بر اساس احادیث معتبر و پرشمار شیعه، فرشتگان، پیامبران، زمین و آسمان و حیوانات صحرا و دریا هم بر عزای حسین علیه السلام گریسته اند.

در بارگاه قدس که جای ملال نیست سرهای قدسیان همه بر زانوی غم است
جن و ملک بر آدمیان، نوحه می کنند گویا عزای اشرف اولاد آدم است

عزاداری

عزاداری، احیای خط خون و شهادت و رساندن صدای مظلومیت آل علی به گوش تاریخ است. عزادارن حسینی، پروانگانی شیفته نورند که شمع محفل آرای خویش را یافته، از شعله شمع، پیراهن عشق پوشیده اند و آماده جان باختن و پر سوختن و فدا شدند. در فرهنگ دینی ما، عزاداری نشان دهنده پیوند دوستی شیعه با اولیای دین و امامان معصوم است. یاد رحلت و شهادت اهل بیت علیهم السلام را گرامی داشتن، در سوگ آنان ماتم به پا کردن و در عزای ایشان گریستن، توصیه و تأکید خود پیامبر و دیگر امامان معصوم بوده است. تدبیر و خواست الهی نیز در ایجاد شوق و محبت به خاندان پیامبر، به ویژه حضرت سیدالشهدا علیه السلام در تداوم این سنت، نقش بسیار داشته است. رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: «همانا برای شهادت حسین علیه السلام حرارت و گرمایی در دل های مؤمنان است که هرگز به سردی و خاموشی نمی گراید.» بی شک، آثار و برکات این احیاگری و تعظیم شعایر نیز به خود امت اسلام برمی گردد. از این رهگذر، پیوندها و پیمان های دینی و عاطفی با اولیای دین استوارتر و دین داری و پاک زیستی شیعیان تقویت می شود.

در این راستا، بزرگ داشت اربعین حسینی که یادآور چهلمین روز شهادت امام حسین علیه السلام و یاران گران قدر ایشان است و قلب های مؤمنان را به یاد کوی دوست و زیارت قبر شش گوشه او پرواز می دهد، اهمیتی ویژه و تأملی ژرف می طلبد.

نوای بلبل بر مزار گل سرخ

بگذار تا بگرییم چون ابر در بهاران کز سنگ ناله خیزد روز وداع یاران

چه محزون است ندای شکسته دلی که یار خویش را از پس فراقی سخت بازیابد، و چه غم انگیز است نوای بلبل شیدا بر مزار گل سرخ، آن گاه که نغمه سرایی آغاز کند، و این حکایت پرسوز دلدادگی، حکایت جابر عبدالله انصاری، نخستین زائر قبر حسین علیه السلام در اربعین شهادت آن سالار شهیدان بود. عطیه کوفی که راوی ماجراست می گوید: همراه جابر برای زیارت امام حسین علیه السلام از مدینه خارج شدیم. هنگامی که به کربلا رسیدیم. جابر کنار فرات رفت، غسل کرد و جامه های خویش را خوشبو ساخت. او گام از گام برنمی داشت، مگر آنکه ذکر خدا می گفت. هنگامی که به قبر رسید، از شدت اندوه بی هوش شد. وقتی به هوش آمد، سه بار گفت: یا حسین، یا حسین، یا حسین. آن گاه با شکوه ای اندوهناک ناله کرد: «أَحبیبٌ لا یُجیبُ حَبیبَه؛ آیا دوست، پاسخ دوستش را نمی دهد؟» و بعد از زبان محبوب، مرثیه خواند: چگونه مرا پاسخ دهی در حالی که خون از رگ های گلویت بر سینه و شانه ات فرو ریخته و میان سر و بدنت جدایی افتاده است. آن گاه گفت: من گواهی می دهم که تو فرزند بهترین پیامبران و سرور مؤمنان و مقتدای پرهیزکارانی... و چرا چنین نباشی که دست رسول خدا صلی الله علیه و آله تو را پرورانید. از سینه ایمان شیر خوردی، با اسلام از شیر باز گرفته شدی و پاک زیستی و پاک به دیدار محبوب شتافتی.

جابر بن عبدالله انصاری کیست؟

جابر بن عبدالله انصاری، اگرچه بیشتر با عنوان نخستین زائر کوی حسینی شناخته می شود و نامش با مرثیه های جان سوز روز اربعین همراه گشته است، ولی پیشینه ای پرافتخار همراه دارد. در میان هفتاد تن مسلمان که در شبی تاریخی در مدینه با پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله پیمان دفاعی بستند، نوجوانی به چشم می خورد که همراه پدرش در آن بیعت تاریخی شرکت کرده بود. جابر نه تنها در آن شب و آن افتخار، که همواره با پیامبر بود و در بیشتر جنگ هایی که در زمان حیات ایشان اتفاق افتاد، شرکت جست. پس از رسول خدا صلی الله علیه و آله نیز یار همیشه همراه علی علیه السلام و اهل بیت نبوت بود. جابر از راویان حدیث منزلت و غدیر است. او از مبلغان راستین اسلام و تشیع بود و از این رو، دژخیمی چون حجّاج بن یوسف ثقفی، بدن او را به جرم دوستی علی و آل علی علیه السلام داغ کرد. جابر بن عبدالله انصاری شاید تنها فردی است که وجود مبارک هفت معصوم را زیارت کرد و سلام خاص رسول گرامی اسلام را به امام باقر علیه السلام رساند. این رهرو واصل که آخرین بازمانده از گروه شرکت کنندگان در پیمان عقبه بود، پس از عمری سراسر مجاهدت و پارسایی، در حالی که از مرز نود سالگی گذشته بود، در سال 77 تا 78 دیده از جهان فرو بست و برای همیشه در خاک مدینه آرمید.

مروارید اشک

دیده عزیز است از سرشک جگرگون قیمت خاتم به اعتبار نگین است

اربعین، سوگواره اشک است بر چهل منزل مصیبت، و اشک، مروارید مهر که گاه بر مژده وصل می بارد و گاه بر بغض فراق؛ اگرچه سوخته دلان، دلی همیشه محزون و دیده ای همیشه نمناک دارند:

در وصل و هجر سوختگان گریه می کنند از بهر شمع، خلوت و محفل برابر است

اگر اشک، زبانِ دل و شاهد عشق است، اگر جاریِ احساس است از لب ریزی اندوه، اگر شکستنِ چینی بغض است، کدام معشوق از حسین مصفاتر، و کدام غم از اندوه او فراتر، که هر چه هست در مستی محبت اوست:

در سلسله اشک بُوَد گوهر مقصود گر هست ز یوسف خبر این قافله دارد

دل های پاک سیرتان را رشته ای بلند از پیوند با اهل بیت ولایت است و الفتی با حزن مقدس حسین علیه السلام . در اربعین که جام مصیبت این خاندان، با جرعه های یتیمی و اسارت و شماتت لب ریز شده، وقت آن است که دیده به اشک خوناب شود.

آن چنان کز برگ گل، عطر و گلاب آید برون تا که نامت می برم از دیده آب آید برون
رشته الفت بُوَد در بین ما، کز قعر چاه کی بدون رشته، آب بی حساب آید برون
مهر تو شیرازه امّ الکتاب خلقت است مشکل این شیرازه از قلب کتاب آید برون

چگونه نه بگوییم؟

مقرراتی برای نه گفتن

 در این حالت فردی که تمایلات و خواسته‌های خود را ترجیح می‌دهد، ناچار است در مقابل خواسته‌های دیگران مقاومت کند. براستی چگونه می‌توان این کار را انجام داد؟...

 نه گفتن

 

پژوهش ها نشان داده است برای پیشگیری از آسیب های اجتماعی ، ایجاد رفتار قاطعانه از اهمیت خاصی برخوردار است. به نظر می رسد خیلی از افراد قاطعیت را با رفتارهای پرخاشگرانه و تند اشتباه می گیرند، قاطعیت به معنای پرخاشگری، عصبانیت و حمله کردن به طرف مقابل نیست،

قاطعیت به معنای ایستادن روی خواسته های خود، نشان دادن مخالفت و عدم موافقت با پدیده ای و ماندن روی نیازهای خود بصورت واضح و مشخص است.

  

 

ادامه مطلب...

پرخاشگری جوانان

نگاهی به علل پرخاشگری و راه‌های مقابله با آن در میان جوانان

نویسنده: سیدمحمدرضا موسوی زاهد - جمعه 16 دی 1390
همه ما بارها در خانواده، دوستان یا در روابط اجتماعی روزمره‌مان با جوانان و نوجوانانی سر و کار داشته‌ایم که به قول خودشان «اعصاب ندارند». با کوچک‌ترین محرک بیرونی کنترل خود را از دست می‌دهند و پرخاشگری می‌کنند. این پرخاشگری در سطوح مختلف جامعه رواج دارد و موجب رنج همگان شده است.

 خانواده‌های بسیاری می‌شناسیم که در آنها فرزندان جوان و نوجوان رفتار پرخاشگرانه‌ای نسبت به والدین یا دیگر فرزندان خانواده از خود نشان می‌دهند. دعواها و بگومگوهای خیابانی همچنان وجود دارند. هر چند وقت یکبار در خبرها روایت اسیدپاشی و قتل و خودکشی جوانان را می‌خوانیم و می‌شنویم. این همه از نمودهای فراگیر شدن رفتار پرخاشگرانه است.

روحیه پرخاشگرانه به فرد محدود نمی‌شود. گاهی پرخاشگری می‌تواند صفت رفتاری یک جمع باشد. از این دست پرخاشگری‌های جمعی در جریان برگزاری مسابقات ورزشی و به ویژه فوتبال در ورزشگاه‌ها بسیار شنیده‌ایم و دیده‌ایم و اتفاقا عاملان اصلی این پرخاشگری‌های جمعی هم جوانان هستند.

چه عوامل فردی و اجتماعی باعث شکل‌گیری و فراگیرشدن روحیه پرخاشگرانه می‌شوند؟ چگونه می‌توان خشم و پرخاشگری را کنترل کرد و از آسیب‌های اجتماعی و خانوادگی آن کاست؟

 

ادامه مطلب...

نظام جدید آموزشی

در راستای نظام آموزشی جدید:

در هرسال تحصیلی 2 پایه نظام آموزشی تغییر می کند


معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: در راستای نظام جدید آموزشی ‌قرار است هر سال تحصیلی دو پایه نظام آموزشی ما تغییر پیدا کند.

ادامه مطلب...

شبکه اجتماعی مخصوص دانش آموزان

مایکروسافت در حال کار برروی شبکه اجتماعی مخصوص دانش آموزان است

http://www.zoomit.ir/media/k2/items/cache/54850b08ed0b019d42f1dfc4b738fde9_XL.jpgدرست زمانی که تصور می کنید شبکه های اجتماعی با وجود فیس بوک، توییتر، گوگل پلاس و غیره اشباه شده است، مایکروسافت نیز وارد بازی می شود. البته شبکه اجتماعی مایکروسافت، دانش آموز و دانشجویان را هدف قرار داده است. این شبکه اجتماعی که So.cl نام گذاری شده فقط برای دانش جویان در دسترس خواهد بود. So.cl درحال حاضر بصورت آزمایشی برای دانش جویان علاقمند سه دانشگاه امریکای فعال شده است.

شبکه اجتماعی So.Cl (سوشال بخوانید) برای دانشجویان سه دانشگاه University of Washington، New York University و Syracuse University فعال شده است تا قسمت های مختلف آن مورد آزمایش قرار گیرد.

گزارش ها حاکی از آن است که این شبکه اجتماعی از API های موتور جستجوی مایکروسافت، Bing استفاده می کند. مایکروسافت در این رابطه گفته:

این شبکه اجتماعی در حال حاضر بصورت تجربی فعال است و هدف آن فراهم نمودن فضایی از ترکیب مرور وب، جستجو و شبکه اجتماعی برای اهداف آموزشی است.

این شبکه اجتماعی برای کمک به دانشجویان در راستای همکاری برای تحقیق و بررسی پروژه های علمی راه اندازی می شود.

برای مشاهده این شبکه اجتماعی به آدرس www.so.cl مراجعه نمایید.

در واقع این شبکه اجتماعی به نحوی طراحی شده که فاکتورهای شبکه اجتماعی را به موتور جستجوی Bing اضافه کند.  مایکروسافت احساس می کند با وجود شبکه های اجتماعی قدرتمندی همچون توییتر، فیس بوک و گوگل پلاس باز هم فضا برای اضافه شدن یک شبکه اجتماعی دیگر وجود دارد.