سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آموزش متوسطه دوره اول فلاورجان

چگونه به رشد گفتاری کودک مان کمک کنیم؟

چگونه به رشد گفتاری کودک مان کمک کنیم؟
شاید برای زوجی که برای اولین بار پدر و مادر شده اند هیچ چیز به اندازه شنیدن کلمه «بابا» و «مامان» که نوزادشان برای اولین بار آن را دست و پا شکسته به زبان می آورد شیرین نباشد.

اما ممکن است برخی از کودکان نسبت به همسالان خود دیرتر زبان به صحبت بگشایند و حتی تا 6 ماهگی نتوانند هیچ صدایی را ادا کنند یا در سن یک سالگی نتوانند یک کلمه معنادار به زبان بیاورند. این مسئله می تواند نگرانی والدین را در پی داشته باشد. اما چگونه می توانیم به رشد گفتاری کودک مان کمک کنیم؟! آیا راهکارهای خاصی در این باره وجود دارد یا خیر؟!

در این بخش به رفتارهایی پرداخته است که می تواند به رشد گفتاری و شخصیتی کودکان تازه متولد شده، کمک بسزایی کند. اگر شما هم کودکی دارید و می خواهید زودتر کلمه بابا و مامان را از زبان او بشنوید، مطالعه این مطلب را از دست ندهید:

نوزادی تا 8 هفتگی (2 ماهگی)

زبان اصلی: اولین قدم برای برقراری یک ارتباط خوب، فهمیدن و درک کردن زبان طرف مقابل است؛ بنابراین برای درک آن چه کودکان می گویند، درک کردن زبان اصلی آن ها که همان گریه کردن است لازم و ضروری است.

صحبت کردن اغراق آمیز: از همان ابتدا سعی کنید با نوزادتان صحبت کنید و این کار را به صورت اغراق آمیز و نمایشی انجام دهید.

توجه، لبخند، آغوش: سعی کنید به هر گونه ایجاد ارتباط از طرف کودکتان پاداش دهید، پاداش هایی مانند لبخند، در آغوش گرفتن و بوسیدن. این کار انگیزه آن ها را برای صحبت کردن افزایش می دهد.

نشان دادن محبت: محبت و نوازش تان را به صورت جسمانی به او نشان دهید؛ مثلا او را در آغوش بگیرید، صورت او را ببوسید و ... این کار باعث ایجاد احساس نزدیکی و صمیمیتی ناب بین شما و فرزندتان می شود.

ارتباط چشمی: ارتباط چشمی و نگاه کردن به چشمان کودک باعث می شود او محبت، عشق و علاقه شما را درک و دریافت کند. بنابراین همیشه در برقراری ارتباط چشمی با فرزندتان پافشاری کنید.

8 هفتگی تا 24 هفتگی (6 ماهگی)

آواز خواندن: سعی کنید برای کودکتان آواز بخوانید و بازی هایی را با او انجام دهید که با شعر و آواز همراه باشد.

خندیدن: از جمله مهارت های دیگری که می تواند به سخن گفتن و زبان باز کردن کودکان کمک کند، خندیدن و صحبت کردن با حالتی از خنده و شوخی است.

تقلید کردن: در ماه های اول، کودکان از طریق تقلید کردن می آموزند و شما می توانید با تکرار کردن اسامی و کارهای روزمره، آن ها را برای یاد گرفتن آماده کنید. البته فراموش نکنید که این کار را با حرکات نمایشی انجام دهید.

28 هفتگی تا یک سالگی

شمرده و واضح صحبت کنید: برای این که کودک در این سن بتواند تلفظ صحیح کلمات و سپس ترکیب کردن آن ها را بیاموزد، نیازمند یک الگوی تقلیدی مناسب هستند و شما می توانید با واضح و شمرده صحبت کردن، الگوی خوبی برایشان باشید.

تشویق کردن: وقتی کودک شما هنگام صحبت کردن سر و صداهای نامفهوم از خودش در می آورد شما هم همین کار را انجام دهید و هنگامی که یک کلمه با معنا گفت، همان را با خوشحالی تکرار کنید، او را در آغوش بکشید و این کار را با نوازش های کلامی همراه کنید. مثلا بگویید: باهوش من!

درک معنای کلمات: کودکان زمانی می توانند یک کلمه را به خوبی به زبان بیاورند که متوجه معنای آن شده باشند. بنابراین برای کمک به آن ها معنای کلمات را بارها و بارها با حرکات، تصاویر و اداهای نمایشی نشان دهید.

یک سالگی تا 18 ماهگی (یک سال و 6 ماهگی)

تکرار کلمات: ممکن است کودک در این سن نتواند کلمه ای را تکرار و بنابراین از زبان اشاره برای بیان خواسته اش استفاده کند مثلا به جای این که بگوید: مامان به من آب بده، به لیوان آب اشاره کند. وقتی شما کاملا متوجه منظور او شدید می توانید ضمن برآورده کردن خواسته های او، کلماتی را که نمی توانست تکرار کند برایش تکرار کنید و مثلا بگویید: migna.ir«الان مامان به تو آب میده» و روی کلمه آب تاکید و آن را چند بار تکرار کنید.

آشنایی با انواع صداها: سعی کنید کودک را با انواع صداها آشنا کنید چرا که او به صداها توجه دارد. مثلا به او بگویید: گربه میومیو می کند، کلاغ قارقار می کند، آب چیک چیک می کند، در، جیرجیر می کند و ...

نام مکان ها: تلاش کنید تا خصوصیات اشیا مانند نرمی، زبری، گرمی، سردی و ... را به کودکتان نشان دهید. مثلا با کشیدن پارچه نرمی روی دست کودکتان کلمه نرمی را به زبان بیاورید یا با بردن دستش زیر شیر آب سرد کلمه سردی را بگویید.