سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آموزش متوسطه دوره اول فلاورجان

فراز هایی از دعای عرفه

 

فراز هایی از دعای امام حسین علیه السلام در عرفه


 
1ـ ستایش حق تعالی:
ستایش سزاوار خداوندی است که کس نتواند از فرمان قضایش سرپیچد و مانعی نیست که وی را از اعطای عطایا، باز دارد. و صنعت هیچ صنعتگری به پای صنعت او نرسد. بخشنده بی‎دریغ است. اوست که بدایع خلقت را به سرشت و صنایع گوناگون وجود را با حکمت خویش استوار ساخت... .
 
2 - تجدید عهد و میثاق با خدا:
پروردگارا به سوی تو روی آورم. و به ربوبیت تو گواهی دهم. و اعتراف کنم که تو تربیت کننده و پرورنده منی. و بازگشتم به سوی توست. مرا با نعمت آغاز فرمودی قبل از این که چیز قابل ذکری باشم... .
 
3ـ خود شناسی:
و قبل از هدایت مرا با صنع زیبایت مورد رأفت و نعمت‎های بی‎کرانت قرار دادی. آفرینشم را از قطره آبی روان پدید آوردی. و در تاریکی‎های سه‎گانه جنینی سکونتم دادی: میان خون و گوشت و پوست. و مرا شاهد آفرینش خویش نگرداندی و هیچ‎یک از امورم را به خودم وانگذاشتی... .
 
4ـ راز آفرینش انسان:
ولی مرا برای هدفی عالی یعنی هدایت (و رسیدن به کمال) موجودی کامل و سالم به دنیا آوردی. و  در آن هنگام که کودکی خردسال در گهواره بودم، از حوادث حفظ کردی. و مرا از شیر شیرین و گوارا تغذیه نمودی. و دل‎های پرستاران را به جانب من معطوف داشتی. و با محبت مادران به من گرمی و فروغ بخشیدی... .
 
5ـ تربیت انسان در دانشگاه الهی:
تا این که با گوهر سخن، مرا ناطق و گویا ساختی. و نعمت‎های بی‎کرانت را بر من تمام کردی. و سال به سال بر رشد و تربیت من افزودی. تا این که فطرت و سرنوشتم، به کمال انسانی رسید. و از نظر توان اعتدال یافت. حجتت را بر من تمام کردی که معرفت و شناختت را به من الهام فرمودی... .
 
6ـ نعمت‎های خداوند:
آری این لطف تو بود که از خاک پاک عنصر مرا بیافریدی. و راضی نشدی ای خدایم که نعمتی را از من دریغ داری. بلکه مرا از انواع وسائل زندگی برخوردار ساختی. با اقدام عظیم و مرحمت بی‎کرانت بر من . و با احسان عمیم خود نسبت به من، تا این که همه نعماتت را درباره من تکمیل فرمودی... .
 
7ـ شهادت به بی‎کرانی نعمت‎های الهی:
الهی! من به حقیقت ایمانم، گواهی دهم. و نیز به تصمیمات متیقن خود و به توحید صریح و خالصم
و به باطن نادیدنی نهادم. و پیوست‎های جریان نور دیده‎ام. و خطوط ترسیم شده بر صفحه پیشانی‎ام، و روزنه‎های تنفسی‎ام، و نرمه‎های تیغه بینی‎ام. و آوازگیرهای پرده گوشم و آنچه در درون لب‎های من پنهان است... .
 
8ـ ناتوانی بشر از بجا آوردن شکر الهی:
گواهی می‎دهم ای پروردگار که اگر در طول قرون و اعصار زنده بمانم و بکوشم تا شکر یکی از نعمات تو بجا آورم، نتوانم مگر باز هم توفیق تو رفیقم شود، که آن خود مزید نعمت و مستوجب شکر دیگر، و ستایش جدید و ریشه‎دار باشد... .
 
9ـ ستایش خدای یگانه:
بنابر این من با تمام جد و جهد و توش و توانم تا آنجا که وسعم می‎رسد با ایمان و یقین قلبی گواهی می‎دهم. و اظهار می‎دارم:
حمد و ستایش خدایی را که فرزندی ندارد تا میراث‎برش باشد. و در فرمانروایی نه شریکی دارد تا با وی در آفرینش بر ضدیت برخیزد و نه دستیاری دارد تا در ساختن جهان به وی کمک دهد... .
 
10ـ خواسته‎های یک انسان متعالی:
خداوندا، چنان کن که از تو بیم داشته باشم، آنچنان که گویی تو را می‎بینم و مرا با تقوایت رستگار کن! اما به خاطر گناهانم مرا به شقاوت دچار مساز! مقدر کن که سرنوشت من به خیر و صلاح من باشد. و در تقدیراتت خیر و برکت به من عطا فرما!
 
11ـ سپاس به تربیت‎های الهی:
خداوندا! ستایش از آن توست که مرا آفریدی. و مرا شنوا و بینا گرداندی! و ستایش سزاوار توست که مرا بیافریدی و خلقتم را نیکو بیاراستی. به خاطر لطفی که به من داشتی والا... .
 
12ـ نیازهای تربیتی از خدا:
و مرا بر مشکلات روزگار، و کشمکش شب‎ها و روزها یاری فرمای! و مرا از رنج‎های این جهان و محنت‎های آن جهان نجات بده و از شر بدی‎هایی که ستمکاران در زمین می‎کنند نگاه بدار... .
 
13ـ شکایت به پیشگاه خداوند:
خدایا! مرا به که وا می‎گذاری؟ آیا به خویشاوندی که پیوند خویشاوندی را خواهد گسست؟ یا به بیگانه که بر من بر آشفتد؟ یا به کسانی که مرا به استضعاف و استثمار کشانند؟ در صورتی که تو پروردگار من و مالک سرنوشت منی؟
 
14ـ ای مربی پیامبران و فرستنده کتب آسمانی:
ای خدای من و ای خدای پدران من! ابراهیم، اسماعیل، اسحاق و یعقوب، و ای پروردگار جبرائیل، میکائیل و اسرافیل. و ای تربیت کننده محمد، خاتم پیامبران و فرزندان برگزیده‎اش. ای فرو فرستنده تورات، انجیل زبور و فرقان ... .
 
15ـ تو پناهگاه منی:
تو پناهگاه منی، به هنگامی که راه‎ها با همه وسعت، بر من صعب و دشوار شوند و فراخنای زمین بر من تنگ گردد. و اگر رحمت تو نبود من اکنون جزء هلاک شدگان بودم. و تو مرا از خطاهایم باز می‎داری. و اگر پرده‎پوشی تو نبود از رسوایان بودم.


آسیب شناسى ارتباطات اینترنتى

اینترنت، وسیله اى است که همانند همه ابزارهاى دیگر، جنبه هاى مثبت و منفى دارد و قضاوت ما درباره آن، به نوع استفاده کاربران بستگى دارد.

 

چکیده:
اینترنت و فضاى مجازى، به لحاظ کارکردشناسى، فضایى چند بعدى است که مى تواند همزمان اثرات مختلفى را در حوزه روانى، تربیتى، اخلاقى و در یک جمله در جنبه هاى مختلف زندگى افراد بر جاى بگذارد.
به همین لحاظ، شناخت ویژگى هاى موثر این پدیده تکنولوژیک سبب گسترش برنامه ریزى جهت کاستن از اثرات نامطلوب و افزایش بهره بردارى از ویژگى هاى مثبت آن مى گردد. نوجوانان و جوانان به دلیل موقعیت سنّى، اولا: تمایل بیشترى به تکنولوژى هاى مدرن نشان مى دهند؛ ثانیا: از پدیده هاى اطراف خود، به خصوص پدیده هاى مدرن زودتر و بیشتر متأثّر مى شوند؛ و ثالثاً : رفتارهاى خود را متناسب با موقعیت هایى که در آن قرار مى گیرند، تغییر مى دهند.
اینترنت یا فضاى مجازى، متشّکل از حدود 8 میلیارد سایت است، که از جمعیت کنونى جهان بیشتر مى باشند. بنابراین، در این فضاى گسترده و بى نهایت، انواع مختلفى از اطلاعات در اشکال مختلف متن، صوت، تصاویر ویدئویى، عکس و ... موجوداند، که از تنّوع بى نظیرى برخوردار مى باشند. این تنوع، از حوزه هاى علمى تا مذهب و سرگرمى و از آنجا تا ترویج خشونت و ترور و پورنوگرافى و آزار کودکان گسترانیده شده و به همین دلیل، سوالى که مطرح مى شود، این است که آیا فضاى مجازى براى جوانان به خودى خود فضایى خطرناک و خطرساز است، یا مفید و موقعیّت ساز.
بر این اساس، فرضیه اى طراحى مى شود که معتقد است: فضاى اینترنت متاثّر از نحوه استفاده از آن است، که اثرات خود را آشکار مى سازد و در مورد جوانان و نوجوانان، نحوه هدایت، کنترل و نظارت بر آنان مى باشد، که سبب ساز تاثیر مثبت یا منفى آن مى گردد.

 

ادامه مطلب...

بهترین ساعات درس خواندن

این مقاله مخصوص شما نوجوانان عزیز است که می خواهید از همین اول سال می خواهید بدانید که چه زمانی مطالعه کنیم که بیشترین بهره وری داشته باشد ؟ آیا شمابازمان مطالعه آشنایید؟

زمان مناسب برای مطالعه از جمله موضوعاتی است که نظریه های گوناگونی درباره آن ارائه شده و بحثهای زیادی صرورت گرفته است.
هر کس بنا بر تجربه یا تحقیق خود زمان یا زمانهای خاصی را برای مطالعه پیشنهاد می کند. به راستی بهترین زمان برای مطالعه چه موقعی است؟ چه زمانی حافظه توانایی بیشتری برای به خاطر سپاری مطالب دارد؟ در چه هنگامی از شبانه روز، مغز کارایی بالاتری دارد؟ و خلاصه اینکه در چه زمانی باید درس خواند تا بتوان حد اکثر استفاده را از درس و یادگیری برد؟
پاسخ به این پرسشها متفاوت است. عده ای معتقدند شب و خصوصا آخر شب، زمانی مناسب برای مطالعه و یادگیری است و برعکس، عده ای دیگر عقیده دارند که مناسب ترین زمان برای یادگیری اوایل صبح است.

 

ادامه مطلب...

آیا همه میتوانند هیپنوتیزم کنند؟

هیپنوتیزم یک علم است که مانند سایر علوم، هر فردی می‌تواند آن را بیاموزد ولی عمل‌کردن و استفاده صحیح و مناسب از آن، یک هنر است...

کسانی که کتاب ژوزف بالسامو و یا غرش طوفان که از شاهکارهای الکساندر دوما هستند را خوانده‌اند، احتمالاً تصور می‌کنند که علم هیپنوتیزم علمی است که فقط افراد خاصی می‌توانند آن را فرابگیرند و باید مانند قهرمان آن کتاب یک قدرت مرموز و خارق‌العاده‌ای داشته باشند. احتمالاً وقتی واژه هیپنوتیزم را می‌شنوید، به یاد انسانی می‌افتید با قیافه‌ای کاملاً مرموز و چشمانی تاریک و سیاه که از یک قدرت ماوراء‌الطبیعه برخوردار بوده و قادر است با انجام کارهای عجیب و غریب بر روی سایرین اثر بگذارد. حتی شاید فکر کنید این شخص با توجه به قدرت خاصی که دارد قادر است بسیاری از موجودات زنده را تحت کنترل خود قرار داده و بر آنها حکومت کند. ممکن است نمونه انجام این اعمال را در فیلم‌ها و یا نمایش‌های تلویزیونی دیده باشید. ولی واقعیت غیر از این است. در واقع هر کسی حتی شما نیز می‌توانید هیپنوتیزم را یاد بگیرید.

 

ادامه مطلب...

آموزش در مدارس فردا

مدتی است که کلاس‌های تولید محتوای الکترونیک در بعضی از مناطق آموزش‌وپرورش و برای آشنایی معلمان با علم روز و فناوری جدید آموزش از طریق رایانه برگزار می‌شود.
اما ضمن اینکه برگزاری این کلاس‌ها را در جهت تحول نظام آموزشی می‌دانیم و به فال نیک می‌گیریم، امیدواریم برگزاری این کلاس‌ها فقط جنبه نمایشی و یا چشم و هم چشمی بین مدارس، معلمان و مناطق نداشته باشد و واقعاً باهدف تحول در نظام آموزشی کشور صورت گیرد و به کاری مقطعی با اهداف کوچکی نظیر آشنا شدن با نرم افزارهای مختلف یا در نهایت ساخت یک لوح فشرده در پایان دوره خلاصه نشود. امیدواریم ضمن اینکه همکاران فرهنگی در این دوره‌ها با جدّیت حاضر می‌شوند، استفاده از اساتید خبره با آموزش و تمرین در کلاس توأم باشد. دنیای امروز در حال پیشرفت است همانگونه که حتی دبیران فیزیک و علوم تجربی در درس ماشین‌های ساده برای دانش‌آموزان بیان می‌کنند که ماشین‌های ساده کار را ساده‌تر می‌کنند، اما نقش رایانه به‌عنوان یک ماشین مرکب علاوه بر ساده‌تر کردن کارهای روزمره باعث می‌شود با تکیه بر فناوری، ‌لوح‌های فشرده‌ای ساخته شود که در امر آموزش دانش‌آموزان بسیار مؤثر خواهد بود.

 

ادامه مطلب...

جدول: ارزشیابی تحصیلی ایران در مقایسه با دیگر کشورها

امتحان دادن در پایان هر ترم و کارنامه های کاغذی هنوز هم در مدارس ایران متداول است؛ شیوه ای از ارزشیابی که بیشترین اضطراب را به دانش آموز وارد می کند و کارشناسان آن را غیر علمی می‌دانند. در گزارش پیش رو روشهای ارزشیابی تحصیلی در کشورهای دیگر را بخوانید.

به گزارش مهر، فرآیند ارزشیابی تحصیلی یکی از مهمترین مراحل فرایند آموزش است که تاثیر بالایی در روند یادگیری دانش آموزان، نوع تدریس معلمان و حتی انتخاب رشته دانشگاهی و اشتغال آنها دارد، جدول پیش رو مقایسه ای از فرایند ارزشیابی تحصیلی را در کشورهای مختلف دنیا از آسیا، اروپا و آمریکا نشان می دهد.

 

ادامه مطلب...

دعوای بچه ها.....؟

بچه‌ها ممکن است به احمقانه‌‌ترین دلایلی که واقعاً غیرمنطقی به نظر می‌رسند با هم دعوا کنند اما کارهایی هست که والدین می‌توانند برای به حداقل رساندن دعوای بچه‌ها انجام دهند.

 

 

ادامه مطلب...