سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آموزش متوسطه دوره اول فلاورجان

هوش های چندگانه

 هوش بر اساس تعریف دقیق یعنی توانایی پاسخ موفقیت آمیز به موقعیتهای جدید و ظرفیت فرد برای یادگیری از تجربیات گذشته تلقی کرد.

 هوش افراد را به هفت نوع تقسیم می کنند:

? – هوش زبانشناختی : Linguistic Intelligence  این هوش بر کلمات مبتنی است و به وکلا، خبرنگاران، شعرا، داستانسرایان مربوط می شود.

? – هوش فضایی : Spacial Intelligence  این هوش شامل تفکر در قالب تصاویر و تجسمها و توانایی درک ، تغییر شکل و خلق دوباره جنبه های متفاوت دنیای بصری – فضایی است. این هوش عرصه فعالیت معماران، عکاسان، خلبانان، مهندسان مکانیک، طراحان صنعتی و گرافیسیتها می باشد.

? – هوش منطقی – ریاضی : Logical – Mathematical Intelligence : هوش اعداد و منطق است. این هوش مربوط به دانشمندان، حسابداران و برنامه نویسان کامپیوتر می تواند باشد.

? – هوش موسیقی : Musical Intelligence : قابلیت درک، ارزیابی و ساختن ریتمها و ملودی هاست.

? – هوش جسمی – حرکتی : Bodily – Kinesthetic Intelligence  هوش ضمیر فیزیکی هم نام دارد و عبارتست از استعداد کنترل حرکات بدن و نیز در دست گرفتن ماهرانه اشیا. ورزشکاران، هنرمندان فیلم و تئاتر و باله، رقص و یا مکانیکها و جراحان از این نوع هوش بهره می برند.

? – هوش میان فردی: Interpersonal Intelligence این هوش، توانایی درک سایر مردم و کار با آنهاست؛ به ویژه مستلزم داشتن قابلیت درک دیگران و مسوول بودن در برابر حالات روحی، خلق و خوی، نیات و تمایلات آنهاست. مدیران، رهبران سیاسی و یا اجتماعی از این هوش بهره می برند.

? – هوش درون فردی یا هوش ضمیر درونی: Intra personal Intelligence : فردی که چنین هوشی دارد، می تواند به راحتی احساسات خود را درک کند و آنها را از میان انواع بسیار متفاوت حالات عاطفی درونی تشخیص دهد و این خودشناسی را برای غنا بخشیدن و هدایت زندگی خویش به کار می گیرد. مشاوران، دانشمندان و افراد دارای مشاغل آزاداز این هوش برخوردارند.

در مقالات جداگانه هریک از این هفت نوع هوش به تفسیر شرح و مثالهایی برای آن آورده خواهد شد. با ما باشید.

ترجمه از کتاب جذاب و خواندنی  Seven Kinds Of Smart

 


10راه ساده برای آرامش بخشیدن به زندگی

نویسنده : امیر ذاکری

همه ما همیشه در عجله هستیم، چند کار را به طور همزمان انجام می دهیم و سعی می کنیم برای همه آدم ها همه کار بکنیم و به ندرت وقت کافی برای خودمان می گذاریم .
همه ما در جستجوی آرامشیم اما معمولا آنچه که لازمه دستیابی به آن است را انجام نمی دهیم و دنبال راه هایی برای به دست آوردن آرامش می رویم که فقط هرج و مرج زندگی ما را بیشتر می کنند.
در این مقاله راه های ساده ای برای ایجاد آرامش در زندگی به شما پیشنهاد می کنیم .

1ـ بدانید که کنترل هیچ چیز در دنیا به جز خودتان در دست کسی نیست . ادامه مطلب...

موانع خلاقیت و نوآوری در مدرسه

1- تاکید  زیاد بر   نمره ی  دانش آموز  به عنوان  ملاک  خوب  بودن

 این مسئله   یکی از  شایع ترین  موانع  رشد  خلاقیت  در  دانش  آموزان  به  شمار می رود.  هنگامی  که دانش  آموز احساس   کند ، تنها ، چیزی   اهمیت  بیشتری   دارد  و در ارزیابی  ها ملاک  خوب  بودن  شمرده می  شود ،  نمره  بالاست  و نه چیز  دیگر ، در نتیجه  کسب  نمره ی  بیشتر  به خودی  خود برای وی  حکم   مهم ترین   هدف  را  پیدا می کند  و بنابراین  او تنها   در جهت   به دست آوردن  آن می کوشد . در چنین جوی  تلاش  برای   خلاقیت  و نوآوری  برای  دانش  آموز  معنایی  نخواهد  داشت .

 2- روش  های  تدریس  سنتی  و مبتنی  بر معلم محوری

ادامه مطلب...

برخی عواقب تنبیه بدنی

عواقب تنبیه بدنی

1- کودک عادت می کند در برابر زور و قلدری بدون چون و چرا تسلیم شود و با این منطق خو بگیر که زور قلدری پیروز است. هر وقت عصبانی شدی بزن ، و باکی نداشته باش.

2- تنبیه بدنی احیاناً ممکن است در کودک عقده ای نسبت به اولیاء و مربیان ایجاد کند و حالت طغیان و سرکشی را در برابر اولیاء در او برانگیزد.

3- کودک را ترسو می کند. بوسیله کتک شخصیت کودک درهم شکسته می شود و تعادل روحی او بر هم می خورد و احتمالاً به بیماری روانی مبتلا گردد. ادامه مطلب...

روش های کلاسداری بهتر(2)

بیان و شیوه انتقال مطالب

یکی از نکات بسیار مهم در کلاسداری، نحوه بیان مطالب و شیوه انتقال آن به مخاطبان است . به کارگیری نکات زیر، مربیان محترم را در انتقال بهتر مطالب یاری خواهد داد .


1 - استفاده از کلمات و جملات زیبا را فراموش نکنید; مثلا به جای «کور» کلمه «نابینا» و یا «روشندل » را به کار برید .


2 - کلمات و جملات را رسا و روان بیان کنید و در حد مقدور صدا و لهجه خاص و محلی نداشته باشید .ادامه مطلب...

اعجاز قرآن(عدد 19)

این مقاله  نوشته « دکتر رشاد خلیفه» دانشمند مسلمان مصری دارای درجه پی اچ دی در رشته مهندسی سیستمها و استاد دانشگاه آریزونای آمریکاست که مدتی معاون سازمان توسعه صنعتی ملل متحد بوده است . وی با کمک عده ای از مسلمین متخصص و صرف وقت بسیار تحقیقات گسترده ای را در نظم ریاضی کاربرد حروف و کلمات در قرآن شروع نموده و با الهام از آیات 11 تا 31 سوره مدثر که عدد 19 را کلید رمز اعجاز آمیز قرآن و آسمانی بودن آن معرفی میکنند به کمک عدد 19 توانست رمز نظم ریاضی حیرت انگیز و اعجاز آمیز حاکم بر حروف قرآنی را کشف نماید. دکتر رشاد خلیفه ، نخستین بار ترجمه قرآن مجید از عربی به انگلیسی را در 12 جلد نگاشت . این ترجمه ها توسط مؤسسه « روح حق» واقع در شهرستان توسان ایالت آریزونای آمریکا بچاپ رسید. مقاله قرآن و کامپیوتر در پایان جلد اول کتاب ترجمه قرآن درج شده است
اینک متن مقاله :
ادامه مطلب...

پزشک بدون دارو

 


می‌دانیم که درد جسمانی علامت و نشانه ایجاد مشکل و ناهنجاری در بدن است و عوامل مختلفی باعث درد و ناراحتی جسمانی می شوند. بعضی از این عوامل موقتی و برخی نیز طولانی مدت و نیازمند دارو و درمان هستند.


در اینجا ما ترفند هایی را بیان می کنیم که شما با دانستن و بکار بستن آنها، بعضی از درد ها را می‌توانید موقتا کاهش بدهید.




خارش گلو


وقتی کودک بودید، قلقلک دادن زیر بغل شما یک سرگرمی جالب بود. حالا در بزرگسالان هم می‌توان از این ترفند برای رهایی از مشکل خارش گلو استفاده کرد. وقتی که سلول های عصبی گوش تحریک بشوند، باعث اسپاسم عضلات گلو و گردن شده و در نتیجه شما را از شر خارش گلو راحت می‌کنند. پس قلقلک دادن گوش، باعث رفع خارش گلو می گردد!   صداهای فراصوت بالاتر از حد آستانه شنوایی را تجربه کنید


اگر در محلی شلوغ و پر سر و صدا هستید، بطرف راست خم شوید و سعی کنید با گوش راست بشنوید! گوش راست برای شنیدن حرفهای تند و سریع مناسب تر است. گوش چپ برای تمیز و تشخیص دادن تن های موسیقی، قوی تر است.   بر درد آمپول غلبه کنید


به راحتی با سرفه کردن در حین تزریقات، می‌توانید درد آمپول را کاهش دهید. سرفه کردن در اصل یک ترفندی است که باعث افزایش سریع و موقتی فشار در قفسه سینه شده و مسیرهای عصبی درد را مسدود می‌کند.


  از شر جرم های بینی راحت شوید


فین کردن شدید را فراموش کنید. در اینجا یک ترفند بسیار سریع و آسان برای راحت شدن از جرم ها وجود دارد: بطور متناوب با زبان خود به سقف دهانتان ضربه بزنید، سپس با یک انگشت خود وسط دو ابرو را فشار دهید. این کار باعث می‌شود که تیغه بینی، عقب و جلو رفته و پس از ?? ثانیه، جرم های متراکم شده و آماده تخلیه می‌شوند!


  از شر رفلاکس مری راحت شوید


کسانی که دچار رفلاکس مری هستند، اگر به پهلوی چپ بخوابند، کمتر به این مشکل دچار می شوند! مری و معده تحت یک زاویه ای بهم وصل هستند، وقتی به پهلوی راست بخوابید، سطح معده بالاتر از مری قرار می‌گیرد، در نتیجه غذا و اسید به مری بر می‌گردد.


  درد دندان، آخ نگو


با یک تکه یخ، قسمت v شکل بین انگشتان اشاره و شست را بمالید، بسادگی درد دندان را کاهش می‌دهید.


  نوک انگشت تان را سوزانده اید؟


اگر در اثر تماس ناگهانی با اجاق گاز یا قابلمه داغ نوک انگشت تان را سوزانده اید، به سرعت قسمت آسیب دیده را تمیز کنید و با یک تکه یخ ماساژ بدهید. اگر یخ نبود، از آب سرد نیز می‌توانید استفاده کنید.


  سرتان گیج می‌رود و به دوران افتاده است


کافی است فقط یک دست تان را روی یک نقطه ثابت قرار دهید، بسرعت دوران سرتان خوب می شود. قسمتی از گوش که مسئول فقط تعادل است در داخل یک مایع شناور می‌باشد، هر گاه این مایع جابه جا بشود، تعادل شما بهم می‌خورد، بکمک یک مرجع ثابت بیرونی، مغز سریع تعادل خود را به دست می‌آورد.


  درد پهلو


گاهی به هنگام دویدن، پهلوی آدم درد می‌گیرد. این بخاطر آن است که بازدم شما با وقتی که پای راست شما به زمین می‌ خورد، همزمان است. در نتیجه به دیافراگم شما فشار وارد می‌شود، برای رهایی از این درد کافی است، بازدم خود را با وقتی که پای چپ شما به زمین می‌خورد، همزمان کنید.


  جلوی خونریزی را با یک انگشت بگیرید


گرفتن بینی و به عقب برگرداندن سر، راه متداول جلوگیری از خونریزی بینی است، اما شما اگر مقداری پنبه را درست زیر گردی لب بالایی، روی لثه بگذارید و با یک انگشت آن را فشار دهید، خونریزی قطع می شود.


  از تپش قلب در هنگام عصبانیت جلوگیری کنید


به انگشت شست خود، فوت کنید! عصب واگ که ضربان قلب را کنترل می‌کند، بکمک نفس کشیدن، آرام می‌گیرد.


  مغز خود را گرم نگه دارید


بسیار چیز های کم اهمیتی هستند که مغز را سرد و فلج می‌سازند. در این حالت، زبان خود را به سقف دهانتان فشار دهید، بطوریکه بیشترین مقدار از سقف را بپوشاند، در این صورت سر درد بر طرف می شود! این سردرد می‌تواند ناشی از یک بستنی یخی باشد.


از نزدیک بینی پیشگیری کنید


نزدیک بینی به ندرت ریشه ژنتیکی دارد، بلکه بیشتر از خیره شدن چشم به یک نقطه در فاصله کم ناشی می‌شود. بنابراین بهتر است که هر از چندی، چشم های خود را ببندید، به بدنتان کش و قوسی بدهید، و نفس عمیقی بکشید و پس از چند ثانیه به آرامی نفس تان را رها کنید، این کار باعث استراحت عضلات غیر ارادی هم می‌شوند. در نتیجه چشم ها هم استراحت می‌کنند.


  خواب رفتگی


اگر دست شما موقع رانندگی یا نشستن، در اثر یک وضعیت نادرست بخواب رفته باشد، به آرامی حرکت دادن سر به چپ و راست، در کمتر از یک دقیقه می‌تواند این مشکل را حل کند و از شر گزگز و سوزنی شدن دست راحت شوید.


  زیر آب نفس بکشید


وقتی در زیر آب هستید، این نبود اکسیژن نیست که شما را بی چاره می‌کند، بلکه دی اکسید کربن است که باعث اسیدی شدن خون و استیصال می‌گردد. بنابراین کافی است ابتدا، قبل از شنا چند نفس کوتاه و سریع بکشید تا میزان اسیدی بودن خون پایین بیاید. با این ترفند مغز شما می پندارد که اکسیژن بیشتری در اختیار دارد! به این ترتیب ده ثانیه زمان می‌خرید.


  خوب حفظ کنید


همیشه سعی کنید کار های خود را قبل از خواب، پیش خود مرور کنید و یا درباره مسئله ای که مورد نظر شما است، قبل از خواب فکر کنید، در این صورت وقتی بیدار می‌شوید، حافظه شما بهتر و سریعتر به شما کمک خواهد کرد. هر چیزی را که شما درست قبل از خواب مطالعه کنید، بهتر در حافظه شما ثبت و ضبط می‌شود.


 


ترفندهای مهم در پاورپوینت

 


نرم افزار Ms power point این امکان را فراهم آورده است که در آن اسلایدهایی


      از ناگفتنی های خود فراهم آورید بر روی صفحه نمایش یا به کمک یک ویدیو


      پروژکتور بر روی دیوار نشان دهید. محیط این نرم افزار بر عکس محیط Ms word


      جای گزافه گویی نیست بلکه در آن رئوس مطالب را می گویید و شکلها و نمودارهای


      خود را در آن نمایش دهید و آنچه در ذهنتان می گذرد و در قالب بیان نمی گنجد


      را در آن بیاورید.


      این اسلایدها در واقع پوستری از سخنان شما هستند . بهتر است اگر رنگ و لعابی


      به آنها بدهید و از تم های گرافیکی نیز در آنها استفاده کنید. برای این هدف


      کافی است روی اسلاید (خارج از جعبه های تیتر و مطلب) کلیک راست کرده و گزینه


      slide Design را انتخاب کنید. با انتخاب این گزینه در سمت راست صفحه یک ناحیه


      جدید باز می شود که در آن نمونه هایی از تم های موجو نشان داده شده است . با


      کلیک روی هر یک از آنها زمینه کلید اسلایدهای شما به آن شکل در می آید.


      چیدمان داخلی یک اسلاید


      سعی کنید اکثر تغییر و تحولات مورد نظر خود را از طریق روشهای کلی و


      استانداردی که power point ارائه می نماید انجام دهید. هر چیز در پاور پوینت


      در قاب مخصوص خود جای می گیرد. همین طوری نمی توان در یک اسلاید شروع به تایپ


      نمود. باید یک جعبه متنی داشته باشیم و در آن متن یا تیتر مورد نظر خود را


      بنویسیم. برای ارائه و نمایش مجموعه اسلایدهایتان بدون هول شدن f5 را بفشارید


      و برای رفتن از یک اسلاید به اسلاید بعدی کافی است یکبار ماوس را کلیک کنید و


      یا دکمه فلش سمت راست یا بالا را بفشارید. F5 نمایش را از اولین اسلاید شروع


      می کند.


      ساختن اسلاید و پنهان کردن آن


      گزینه Duplicate silde منوی insert از اسلاید جاری یک کپی دیگر درست می کند.


      ترفند کلیک راست روی آیکن اسلاید برای حذف یا پنهان کردن اسلایدها نیز بسیار


      کارآمد است. امتحانش کنید Hidden یا پنهان بودن یک اسلاید برای اسلایدهای


      توضیحی که به کمک Hyperlink به سراغشان می رویم. ولی نمی خواهیم در روال عادی


      نمایش دیده شوند و فقط در صورتی که رویشان کلیک کنیم نشان داده شوند کلی به


      کار می آید.


      اسلایدها افقی یا عمودی


      می توانید بگویید اسلایدها Lanscape و portrait باشند. برای این کار سراغ


      page setup از منوی file بروید. نمی توان در آن واحد در یک نمایش هم اسلاید


      عمودی داشت و هم اسلاید افقی.


      برای چنین هدفی بایستی دو نمایش جداگانه بسازید و در اولی یک لینگ به دومی


      ایجاد کنید. نمایش اول دارای تنظیم صفحات افقی و نمایش دوم دارای تنظیم صفحات


      عمودی می باشد. در خاتمه نمایش دوم درباره آن را لینک به نمایش اول می کنید.


      در حین اجرای یک پرزنتیشن برای متوقف ساختن یا ادامه دادن نمایش در پرزنتیشن


      کلید s و یا علامت بعلاوه را بفشارید برای ختمه نمایش اسلایدها ESC و یا


      ctrl+BREAK را بفشارید.


      برای رفتن به یک اسلاید با شماره خاص شماره اسلاید را وارد نموده Enter را


      فشارید. برای رفتن به اسلاید مخفی بعدی از کلید H استفاده کنید.


      برای رفتن به اولین اسلاید 1+Enter را بفشارید و یا آنکه هر دو دکمه ماوس را


      همزمان دو ثانیه نگهدارید.


      توقف نمایش اسلایدها


      برای آنکه در حین نمایش متوقف شوید و یک صفحه با زمینه مشکی رنگ نشان داده


      شود کلیه B را بفشارید. برای نمایش یک صفحه یا زمینه سفید کلید W را بفشارید.


      استفاده از اشاره گر ماوس به عنوان پرینتر


      برای نمایش یا مخفی کردن اشاره گر ماوس و همینطور نوار ابزار slide show در


      حین نمایش کلید A و یا علامت مساوی را بفشارید. (بعضی وقتها علامت سفید اشاره


      گر ماوس روی زمینه نمایش ما خیلی توی چشم می آید) برای تبدیل اشاره گر ماوس


      به یک نقطه رنگی مثل یک پوینتر ctrl + p کمک بگیرید.


      برای مخفی کردن سریع نوار ابزار sild show کلید ctrl+H و برای خاموش کردن آن


      ظرف 15 ثانیه ctrl + u را بفشارید. برای نمایش دوباره اشاره گر ماوس ctrl+A


      در خدمت شماست.


      برای اجرای انیمیشن بعدی یا رفتن به اسلاید بعدی از N استفاده کنید. برای


      قبلی هم از P


      ساختن یک اسلاید خلاصه مطالب


      اگر به طور خلاصه در یک اسلاید بخواهید بگویید که در اسلایدهای بعدی چه


      خواهید گفت یک اسلاید خلاصه مطالب بسیار کارآمد خواهد بود. برای این کار به


      نمایش slid sorter از منوی view‌بروید و در آنجا اسلایدهای مورد نظر برای


      خلاصه سازی را با پایین نگهداشتن کلید shift‌انتخاب کنید. سپس از نوار ابزار


      slide sorter گزینه summary slide را انتخاب کنید. این اسلاید خلاصه به صورت


      پیش فرض به عنوان دومین اسلاید نمایش قرار می گیرد و حاوی تیتر اسلایدهای


      منتخب خواهد بود. خلاصه مطالب به طور پیش فرض دارای رئوس مطالب تیترهای


      اسلایدهای موجود می باشد.


تاریخ (قابل توجه معلمان تاریخ)

شاید این درسی از تاریخ باشد اما هنوز هیچ معلم تاریخی پیدا نشده که توضیح منطقی برایش پیدا کند.



بین زندگی و مرگ دو رئیس جمهور اسبق آمریکا، یعنی "آبرهام لینکلن" و "جان اف کندی" شباهت هایی وجود دارد که بسیار بسیار عجیب است.
البته شاید معنا و مفهومی نداشته باشد ولی ذهن بسیاری را به خود مشغول کرده.
شنیدن این وجه تشابهات خالی از لطف نیست ...



1. آبرهام لینکلن، در سال 1846 به کنگره امریکا راه یافت و جان اف کندی صدسال بعد یعنی در 1946 !



2. لینکلن، در سال 1860 رئیس جمهور امریکا شد و کندی صد سال بعد یعنی در 1960 !



3. هردو رئیس جمهور بر حقوق مدنی تاکید داشتند!



4. هردو رئیس جمهور پس از ورود به کاخ سفید فرزندی را از دست دادند !



5. هردو رئیس جمهور در یک روز جمعه و به ضرب گلوله به سرشان کشته شدند !



6. منشی لینکلن، "کندی" نام داشت و منشی کندی، "لینکلن" !



7. هردو رئیس جمهور به دست فردی از جنوب آمریکا کشته شدند !



8. هردو رئیس جمهور جانشینی بنام "جانسون" داشتند، "اندرو جانسون" که جانشین لینکلن شد در 1808 به دنیا آمده بود و "لیندون جانسون" که برجای کندی تکیه زد در صد سال بعد یعنی 1908 !



9. قاتل لینکلن، "جان ویلکس بوث" و متولد 1839 بود در حالیکه قاتل کندی، "لی هاروی اسوالد" متولد صدسال بعد بود یعنی 1939 !



10.هردو قاتل اسمی سه بخشی داشتند و هر اسم از 15 حرف تشکیل شده بود !



11.لینکلن در تئاتری بنام "فورد" به قتل رسید و کندی در اتوموبیلی بنام "لینکلن" که توسط کارخانه فورد ساخته شده بود !



12.لینکلن در یک تئاتر کشته شد وقاتلش پس از فرار، خود را در انباری مخفی کرد، کندی از انباری هدف گلوله قرار گرفت و قاتلش پس از فرار در یک تئاتر پنهان شد !



13."بوث" و "اسوالد" هردو قبل از محاکمه کشته شدند !



14."لینکلن"، یک هفته پیش از مرگش در شهر "مونرو" در "ایالت مریلند" بسر میبرد و "کندی"، اوقات خود را با هنرپیشه ای بنام "مارلین مونرو" می گذراند !!