سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آموزش متوسطه دوره اول فلاورجان

میلاد مبارک

گل نکند جلوه در جوار محمد

رونق گل میبرد، عذار محمد

گل شود افسرده از خزان، ولیکن

نیست خزان از پى بهار محمد

سایه ندارد ولى تمام خلایق

سایه نشینند در جوار محمد

سایه ندارد ولى به عالم امکان

سایه فکنده است اقتدار محمد

سایه نمى ماند از فروغ جمالش

هاله نور است در کنار محمد

شمس رخش همجوار زلف سیه فام

آیت و اللیل و والنهار محمد

با که بماند اثر زنکهت مویش

خاک حسین است یادگار محمد

تربت خوشبوى کربلاى معلاست

یک اثر از موى مشگبار محمد

رایت فتحش به اهتزاز درآمد

دست خدا بود چونکه بر محمد

من چه بگویم حسان بمدح و ثنایش

بس بودش مدح کرد گار محمد


DSM-IV چیست؟

DSM-IV چیست؟

متخصّصان بهداشت روان برای بر چسب گذاری رفتارهای ناهنجار در یک نظام طبقه بندی به توافق رسیده اند. محصول این توافق تحت عنوان یک کتاب مرجع تخصصی، یعنی (DSM-IV) توسط انجمن روان پزشکی آمریکا منتشر شده است.

 

 

 

 

 

 

 

راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی، ویرایش چهارم (DSM-IV) برای تشخیص بیماری‌های روانی مورد استفاده روان‌شناسان و روان‌پزشکان قرار می‌گیرد. این راهنما توسط انجمن روان‌پزشکی آمریکا به چاپ رسیده و تمام رده‌های مختلف اختلالات روانی هم در بزرگسالان و هم در مورد کودکان، پوشش می‌دهد. این راهنما یک راهنمای نظری نیست و عمدتاً بر روی تشریح و توصیف نشانه‌های بیماری، آمارهای مربوط به این که کدام جنس بیشتر در معرض آن بیماری قرار دارد، سن متداول ظهور بیماری، تاثیرات درمان و رویکردهای متداول درمانی، تمرکز دارد.

در DSM-IV، رفتارهای نا هنجار بر طبق شباهت‌ها و تفاوت‌های اصلی در شیوه‌هایی که افرادِ مبتلا به اختلال روانی رفتار می‌کنند، طبقه بندی می‌شوند.

 

 

ادامه مطلب...

آشنایی با شرایط استرس زا در فصل امتحانات و راه های مقابله با آن

آشنایی با شرایط استرس زا در فصل امتحانات و راه های مقابله با آن

علت تشویش بیش از اندازه گروهی از دانش آموزان، عدم استفاده درست آنها از نیروی فکری - ذهنی شان است.

 

 

 

 

 

با فرا رسیدن ایام امتحانات، دلهره دانش آموزان هم شروع می شود. آنان در هر سن و سالی که باشند بازهم چون نگرانی های مختلف مربوط به درس خواندن در ذهن شان شکل می گیرد دچار اضطراب و ترس از امتحان می شوند. گروهی از دانش آموزان عصبانی، افسرده، پریشان، ناراحت و مضطرب می شوند و گروهی دیگر، چنان آشفته و نگران می شوند که پاسخ سوالات ساده را هم از یاد می برند.

 

 

 

داشتن کمی اضطراب و دلهره در ایام امتـحانات امری طبیعی و معقـول است چرا که مـوجب حرکت و انگیـزه بچه ها برای یادگیری و موفقیت می شود. اما اگر این نگرانی به حدی برسد که تاثیر منفی بر روند آموزش روزانه آنان بگذارد و مانعی برای پیشرفت آنها شود، غیرطبیعی و نامعقول است. علت تشویش بیش از اندازه گروهی از دانش آموزان، عدم استفاده درست آنها از نیروی فکری - ذهنی شان است. آنها می توانند با کمی تلاش، برنامه ریزی و به کارگیری روش های گوناگون کاهش اضطراب موفقیت خود را در امتحان ها تضمین کنند.

 

ادامه مطلب...

دو نمره ذخیره

تحقیق در مدرسه یعنی دو نمره ذخیره برای پایان سال، یعنی کلیک و کپی پیست، تحقیق در مدرسه یعنی یک فکر اضافه، یک حس مزاحم.

تحقیق در مدرسه یعنی یک نوع آموزش تأثیرگذار و فراموش نشدنی، یعنی یک کار دانش‌آموزی، یعنی تمرینی برای دانشگاه رفتن، تحقیق در مدرسه یعنی مشق بزرگ شدن البته اگر سوژه خوب باشد. تحقیق و پژوهش در مدرسه‌ و کلاس شما یعنی چه؟



برای دانشگاه


تحقیق در کلاس شما چگونه است؟آیا چیزی از آن یاد گرفته‌اید، اصلاً تحقیق به چه دردی می‌خورد؟

پریسا، 15 ساله: تحقیق فقط به درد آخر سال می‌خوره، همین. وگرنه ما که فقط کپی می‌کنیم یا از اینترنت و یا از روی کتاب. تازه کتاب مال بچه درس‌خوناست.

نگار، 14 ساله: معلم ما دانشجوست و موضوع‌های خودش رو می‌ده ما کار کنیم وگرنه چرا ما باید درباره‌ی شاعری که اصلاً توی کتاب درسی‌مون اسمش هم نیومده تحقیق کنیم؟

امیر علی،17 ساله: خب وقتی داریم توی اینترنت می‌چرخیم اون وسط دنبال یه سوژه هم می‌گردیم. من درباره‌ی دو مجهولی‌ها هم از اینترنت کمک می‌گیرم و درباره‌ی جلبک‌های ته دریا و مواد شیمی آلی هم همین‌طور. کاری نداره که تحقیق آخه!

فرید، 16 ساله: یک‌بار تحقیقی داشتم درباره‌ی شاعران شعر نو. من هم از یک سایت ادبی کپی پیست کردم و چون از سایت ادبی برداشته‌بودم آن‌قدر خیالم راحت بود که اصلاً متن رو نخوندم... خواهرم که تحقیق منو خوند متوجه شد که از وسط متن هی پاراگراف‌ها تکرار شده بوده و این یعنی...



به من کمک کنید

«خواهش می‌کنم به من کمک کنید»

حدس بزنید چه کسی دارد کمک می‌خواهد؟ حتماً باید خیلی نیازمند باشد، نه؟ تا نیاز را چه‌طور تعریف کنی. به شما می‌گویم این درخواست یک دانش‌آموز است که در وبلاگ خود این‌طور نوشته است: من می خواستم از شما در تحقیق مدسه ام کمک بگیرم.

چون هر چی در اینترنت جست‌وجو کردم (چون خوب بلد نیستم) چیزی درمورد این موضوع پیدا نکردم. لطفاً خواهش می‌کنم این تحقیق را در حد دو صفحه‌ی A4 برایم بگذارید. حداکثر تا آخر جمعه یعنی همین امروز تا ساعت1/30 بعد از نیمه شب.

راستی موضوع این است:« مشورت و تبادل نظر و کارگروهی در پیشرفت دانش‌آموزان چه اثری دارد؟» خیلی موضوع سختی نیست، اما سخت مطرح شده باور کنید. بله، بعضی از ما این‌طوری تحقیق می‌کنیم، چند کلیک در اینترنت و اگر نشد با درخواست کمک، آن هم این شکلی!



برای خود خودشان

مسئله‌ی تحقیق در کلاس درس وظیفه نیست، نباید آن را با تکلیف درسی هم‌سنگ کرد. چون وقتی تحقیق در مدرسه تحمیلی می‌شود ممکن است بعضی‌ها را بی‌زار و خسته کند، در حالی که تحقیق می‌تواند خیلی خیلی جذاب و پویا باشد اگر خودمان بخواهیم.

حالا آقا معلم بگویید شما می‌دانید بچه‌ها چه‌طور تحقیق می‌کنند. اصلاً چرا تحقیق می‌دهید؟

رضا قدسی، دبیر جغرافیای دوره‌ی راهنمایی می‌گوید: « به این دلیل که بسیاری از دانش‌آموزان کپی می‌کنند نمی‌شود منکر فواید تحقیق در مدرسه‌ها شد. به هر حال با جست‌وجوگری درباره‌ی یک موضوع بخشی از ذهنشان درباره‌ی آن موضوع فعال می‌شود و در ناخود‌آگاهشان می‌ماند و البته به سؤال‌ها و پاسخ‌های جدیدی هم می‌رسند.»

زهرا جمالی‌پور، دبیر شیمی می‌گوید:« بعضی از موضوع‌ها به‌صورت کلی در درس‌ها بیان می‌شود و با تحقیق می‌شود به نکته‌های ریز هم دست پیدا کرد. ما فقط موضوع تحقیق می‌دهیم و آخر سر، تحقیق را تحویل می‌گیریم در حالی که بهتر است پابه‌پای آن‌ها پیش برویم و هر هفته پیشرفتشان را ببینیم و آن‌ها که می‌دانیم فقط از اینترنت و یا از کتاب استفاده می‌کنند بهتر است بدانند که یک سایت اینترنتی و یا یک کتاب و مجله کافی نیست. آن‌ها می‌توانند بین اطرافیان و دوستان‌ خانوادگی افرادی پیدا کنند که در زمینه‌ی مورد نظر آن‌ها تحصیل کرده‌اند و از آن‌ها کمک بگیرند. راه‌های زیادی برای تحقیق هست.»


زمان امتحان نهایی خرداد دانشآموزان تغییر کرد

فارس: رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش از برگزاری امتحانات نهایی خرداد ماه مدارس از 25 اردیبهشت لغایت 20 خرداد به دلیل برگزاری انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری در خرداد ماه 92، خبر داد.

عبدالامیر عرفی رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: با توجه به اینکه انتخابات ریاست جمهوری در تاریخ 24 خردادماه سال آینده برگزار می‌شود و در این راستا بخشی از فضاهای آموزش و پرورش در اختیار مجریان برگزاری انتخابات قرار خواهد گرفت، ضمن اینکه تعداد کثیری از فرهنگیان هم در امر نظارت و اجرای این انتخابات سرنوشت ساز حضور دارند و به منظور فراهم سازی شرایط حضور حداکثری مردم در این انتخابات، براساس هماهنگی‌های به عمل آمده، امتحانات نهایی سال سوم متوسطه نظری، فنی وحرفه‌ای و دوره پیش‌دانشگاهی از 25 اردیبهشت ماه تا 20 خردادماه برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه امتحانات نهایی در سراسر کشور، دارای سؤالات واحد خواهد بود، افزود: امتحانات داخلی و میان پایه مدارس نیز در همین بازه زمانی در سطح مدارس برگزار می‌شود.


بازی های رایانه ای و کودکان

بسیاری از والدین از اینکه فرزندانشان، فرصت زیادی را صرف بازیهای یارانه ای می کنند، گلایه دارند.

 

 

 

 

یک مشکل بزرگ و تقریبا فراگیر برای مادران امروز، وابستگی و علاقه زیاد کودکان به بازیهای رایانه ای است.
بسیاری از والدین از اینکه فرزندانشان، فرصت زیادی را صرف بازیهای یارانه ای می کنند، گلایه دارند. شدت علاقه و وابستگی بچه ها به این بازیها، ممکن است تا جایی پیش رود که وقتی والدین به انها معترض می شوند و خواستار توقف انها می شوند، بچه ها عصبانی می شوند و زیر بار این حرف نمی روند.

این سوال اغلب والدین است که در چنین شرایطی چه باید کرد؟ نوشتار زیر به طور مختصر به ارائه پاسخی در این زمینه می پردازد.

 

ادامه مطلب...

ضعف یادگیری درس ریاضی

عوامل ضعف آموزش ریاضی و مشکلات مربوط به آن:

با توجه به تجربیات و مطالعات چندین‌ساله در این خصوص باید عرض کنم که بیان مشکلات آموزش درس ریاضی را نمی‌توان در یک یا چند مقاله گنجاند و ارائه داد پس اینجانب مختصراً به یک دسته‌بندی از مشکلات می‌پردازم این مشکلات مشکلاتی هستند که اینجاب یا در کلاس درس خودم یا در هنگام مشاهده تدریس همکاران به آنها برخورد کرده‌ام و تقریباً نظریات شخصی اینجانب است که خود دارای نواقصی می‌باشد که امیدوارم حق مطلب را بیان کرده و مورد توجه و استفاده شما اساتید محترم واقع گردد:

 

ادامه مطلب...

نقش خانوادهها در دوستی دختر و پسر

نهاد خانواده به عنوان یکی از مکانیسم‌های اساسی جامعه‌پذیری و انتقال ارزشها و نگرشهای جامعه به نسلهای جدید و جوان همواره مورد تاکید بوده است.در این حوزه،خانواده عامل پیونددهنده نسلهای متفاوت به یکدیگر معرفی شده‌ است.

 

ادامه مطلب...

قسمت اول آیین نامه امتحانات دوره راهنمایی

قسمت اول آیین نامه امتحانات دوره راهنمایی

آیین نامه ارزشیابی تحصیلی و تربیتی دوره راهنمایی تحصیلی | چاپ | 18 مهر 1386 مصوبه هفتصد و پنجاهمین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش مورخ 26/4/1386

 ماده (1) : تعاریف ارزشیابی تحصیلی و تربیتی: ارزشیابی تحصیلی و تربیتی بخش جدایی ناپذیر فرآیند یاددهی یادگیری است که داوری و قضاوت در مورد آموخته ها و تغییر رفتار دانش آموز در جهت نیل به هدفهای آموزشی و پرورشی بر اساس آن صورت می پذیرد.

 

ادامه مطلب...