سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آموزش متوسطه دوره اول فلاورجان

ترس های کودک را درک کنید!

ترس های کودک را درک کنید!

اضطراب در کودکان پیش دبستانی نه تنها شایع است، بلکه انتظار آن نیز می رود. دکتر تامار چانسکی، روانشناس کودک و نویسنده کتابی با عنوان "رها کردن کودک از اضطراب" می گوید: «اضطراب بخشی از فرآیند طبیعی رشد است.» ترس ها و اضطراب عادی هستند و بخشی از چیزهایی هستند که در دنیا کودک رخ می دهند. توضیحات صحیح از سوی والدین به آنها کمک می کند تا نگرانی کمتری داشته باشند.

ترس های کودک را درک کنید.

لورن اربن-کولاچیکو، مددکار اجتماعی و تراپیست می گوید: «برای ما والدین سخت است که نسبت به چیزی که درک نمی کنیم، واکنش درستی نشان دهیم.» او توضیح می دهد که برای کودک مهم است که از سوی والدین خود بشنود که طبیعی است که نگران باشد یا بترسد. زیرا تأیید والدین از این گونه احساسات به او فضای لازم برای مقابله با اضطراب را می دهد.

نگرانی های کودک را شناسایی کنید.

باید دقت کنید که فرزند شما در چه زمان هایی می ترسد. دکتر چانسکی می گوید: «وقتی کودک شما از موقعیت می ترسد، باید به او یاد دهید که این جور موقعیت ها را شناسایی کند و در مورد آنها چیزهایی یاد بگیرد.» برای مثال، اگر فرزندتان از سگ یا حیوانات دیگر می ترسد، می توانید مراقب باشید که آیا در خیابان سگی به سمت او می آید یا از پنجره حواستان به او باشد. چانسکی می گوید همیشه از فاصله ای مطمئن مراقب نحوه تعامل کودک با سگ ها باشید.

بر تماشای سریال ها یا فیلم های سینمایی ترسناک نظارت کنید.

حتی اگر فیلمی برای کودکان تأیید شده باشد، بعضی تصاویر، موقعیت ها یا شخصیت ها ممکن است هنوز او را بترسانند. دکتر فرانک سیلیو روانشناس اهل نیوجرسی توصیه می کند که تماس کودک با تصاویر آزاردهنده، به خصوص قبل از ساعت خواب را محدود کنید. می توانید قبل از آنکه کودک تان فیلمی را تماشا کند نگاهی اجمالی به آن بیندازید و وقتی او فیلم را می بیند به سوالاتش پاسخ دهید تا ترس هایش کاهش یابند.

هیولاها را دگرگون کنید.

کودکان بخاطر قوه تخیل قوی و در حال رشدشان اغلب از هیولاها، سایه ها، موجودات فضایی و توهمات دیگر می ترسند. اگر فرزندتان چنین ترس هایی دارد، چانسکی پیشنهاد می کند که با هم آن هیولا را دگرگون کنید و می گوید: «مثلاً برای هیولا کلاه خنده داری بگذارید و به آن لباس خال خالی بپوشانید. فرزندتان با این کار سرگرم می شود و بر ترس خود غلبه می کند.»

زمانی را جدا از فرزندتان بگذرانید.

اضطراب جدایی از والدین در میان کودکان شایع است. حتی والدین هم وقتی از فرزندان خود دور هستند، چنین اضطرابی را تجربه می کنند. دکتر سیلیو می گوید که هر دو طرف می توانند با تمرین جدایی، این اضطراب را کاهش دهند. او پیشنهاد می کند: «با گذاشتن فرزندتان نزد یک پرستار بچه یا والدین خود، به مدتی کوتاه، تمرین جدایی کنید. به فرزندتان یادآوری کنید که وظیفه شما به عنوان بابا یا مامان او این است که از او مراقبت کنید و دائماً به او یادآوری کنید که او را فقط در جاهای امن و نزد آدم های امن می گذارید.»

مراقب صحبت های بزرگسالان باشید.

والدین، پرستاران بچه و معلمین باید بسیار مراقب حرف هایی که با هم در حضور کودک می زنند، یا چیزهایی که تماشا می کنند یا صحبت های خانوادگی باشند. دکتر سیلیو می گوید که این قضیه شامل صحبت کردن در مورد رویدادهای خبری مانند آدم ربایی، جنگ و خشونت در مدرسه، مسائل مالی یا دعواهای خانوادگی نیز می شود. این صحبت ها می توانند برای کودکان بسیار ترسناک باشند، زیرا آنها هنوز کاملاً معنای این چیزها را درک نمی کنند.

روتین دائمی بسازید.

افرادی که فرزند دارند خودشان به اهمیت ایجاد یک روتین همیشگی واقف هستند. وقتی کودک به سن پیش دبستانی می رسد، این روتین طبیعتاً تغییر می کند و این برای کودک دشوار است. دکتر اربن می گوید: «وقتی کودک به سن پیش دبستانی می رسد، روتین او عوض می شود و باید روتین جدیدی برایش بسازید. سعی کنید برای آماده شدن برای پیش دبستانی و بردن کودک به آنجا، همیشه مراحل و گام های قبلی را تکرار کنید. این به کودک حس آشنایی می دهد و کمتر احساس تهدید یا نگرانی می کند.»

به آرامی او را با قلمرو ترسناک آشنا کنید.

گاهی کودکانی که در سن پیش دبستانی هستند می ترسند که کارهای روزانه را خودشان انجام دهند، زیرا خودشان را نگران می کنند. در چنین مواردی، به تدریج او را از ترس های غیرمعقولش دور کنید. برای مثال، ممکن است فرزندتان از تنها بالا رفتن از پله ها یا تنها حمام کردن بترسد. دکتر چانسکی می گوید: «این روال را به مراحل کوچکتر تقسیم کنید. برای مثال در ابتدا فقط یکی دو پله با او بالا بروید تا عادت کند و بقیه پله ها را خودش بالا برود.»

4 نکته مهم در کنترل خشم

4 نکته مهم در کنترل خشم
اغلب خشم راهی است برای پوشش احساسات دیگرمان. بة منظور دریافت پشت پرده خشم باید نیازهای خود را ملاقات کنید. برای ابراز خشم خود اَز راه مناسب، شما باید در ارتباط با آنچه واقعا احساس می کنید باشید.

نکته 1 : آنچه واقعا در پشت خشم شما وجود دارد را جست و جو کنید

اگر شما در حال مبارزه با خشم خارج اَز کنترل خود هستید ، ممکن است تعجب کنید کة چرا اینقدر کم طاقت هستید. مشکلات خشم اغلب برآمده اَز آن چیزی است کة شما بة نام یک کودک یاد گرفته اید. اگر شما دیگران را درحال فریاد زدن بر سر خانواده خود ، ضربه زدن بة یکدیگر، و یا پرتاب کردن چیزی تماشا کرده باشید ، ممکن است فکر کنید این است راه ابراز خشم. حادثه ها پس اَز ضربه و سطح بالای استرس می تواند شما را بیشتر مستعد ابتلا بة خشم نماید.

اغلب خشم راهی است برای پوشش احساسات دیگرمان. بة منظور دریافت پشت پرده خشم باید نیازهای خود را ملاقات کنید. برای ابراز خشم خود اَز راه مناسب، شما باید در ارتباط با آنچه واقعا احساس می کنید با شید. آیا شما واقعا عصبانی هستید ؟ یا خشم دارید برای اینکه احساسات دیگر مانند خجالت، نا امنی، ضربه خود و یا آسیب پذیری را بپوشانید ؟

اگر زانوی شما در زمان عصبانیت تند تند تکان می خورد نشان دهنده استفاده اَز خشم برای پوشش احساسات دیگر است نه خشم واقعی . این عمل بة ویژه اگر شما در یک خانواده بزرگ گردیده باشید کة در آن اَز بیان احساسات دلسرد گردیده اید اتفاق می افتد. بعنوان یک فرد بالغ ، شما نیاز دارید احساست متفاوت اَز خشم را شناسید.

برخی از محرک های خشم

ما عصبانی تر می شویم زمانی کة ما دچار استرس طولانی هستیم.

ما اغلب عصبانی می شویم هنگامی کة بة اون چیزی کة ما بة نام یک کودک مورد نیاز است نرسیده باشیم.

ما اغلب عصبانی می شویم زمانی کة ما یک صفت را در دیگران دیده، و آن را در خود نمی یابیم.
گاهی اوقات ما عصبانی می شویم اَز آنجا کة ما بة نام یک کودک آسیب دیده رنج کشیده ایم .
ما عصبانی می شویم وقتی رویداری ما را بة خاطرات تلخ گذشته می برد.

ادامه مطلب...

صدور احکام استخدامی ورودیان بهمن دانشگاه فرهنگیان

به گزارش ایسنا، دکتر علی‌اصغر فانی در دیدار با اساتید، معلمان و دانشجویان دانشگاه فرهنگیان که در پردیس شهید بهشتی دانشگاه فرهنگیان مشهد برگزار شد، ادامه داد: طبق جلسه‌ای که با وزیر علوم، ‌تحقیقات و فناوری داشتم، بسیاری از گره‌های دانشگاه فرهنگیان باز شد و بر اساس آن امور مربوط به مدرسین و اعضای هیات علمی دانشگاه فرهنگیان در یک هیات ممیزه خاص آموزش و پرورش در داخل آموزش و پرورش مورد بررسی و رسیدگی جدی قرار خواهد گرفت.

وی خاطرنشان کرد: همچنین در کوتاه‌ترین زمان ممکن تکلیف اعضای هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان مشخص و احکام مربوط به آنان صادر خواهد شد.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه دانشگاه فرهنگیان یک سازمان راهبردی است، افزود: وزارت آموزش و پرورش خود را مکلف می‌داند که با همه امکانات در خدمت این سازمان راهبردی باشد.
وی همچنین گفت: در سال آینده جذب نیرو در آموزش و پرورش و در دانشگاه فرهنگیان تحت عنوان طرح بوم به بوم اجرا خواهد شد.

ربرگزاری نشست خبری هفته معرفی مشاغل

برگزاری نشست خبری هفته معرفی مشاغل
مدیر کل تربیتی و مشاوره معاونت پرورشی آموزش و پرورش با اعلام اینکه بر اساس نظام جامع مشاوره با کمبود14 تا 15 هزار نیروی مشاور و متخصص مواجه هستیم، گفت: از تعداد 18 هزار مشاور موجود در مدارس حدود 20 درصد آنها در حوزه روانشناسی و مشاوره تخصص لازم را ندارند و به صورت نیمه مرتبط در این رشته مشغول به کارند.

به گزارش میگنا، دکترابوالقاسم عیسی مراد صبح شنبه در نشستی خبری به مناسبت هفته معرفی مشاغل به تشریح برنامه های مشاوره و تربیتی در مدارس پرداخت و گفت: وضعیت مشاوره و هدایت تحصیلی در حال حاضر رنگ و بوی دیگری گرفته است. معتقدیم دانش آموز باید مسیر درستی را برای آینده و زندگی خود انتخاب کند. به همین دلیل آشنا کردن دانش آموز و خانواده به تواناییها و استعدادهایشان از جمله برنامه های ما برای هدایت تحصیلی و مشاوره است.

فلسفه هفته مشاغل این است که به صورت نمادین نوعی مشاوره دهی به جامعه دانش آموزی کشور ، خانواده ها، نهادها و سازمان ها ارائه کنیم تا هدایت بهتری نسبت به شغل آینده خود داشته باشند .
وی افزود: در گذشته هدایت افراد به صورت خانوادگی اتفاق می افتاد اما امروزه بحث هدایت بسیار پیچیده و مدرن شده تا دانش آموزان بتواند با هدایت صحیح مسیردرست خود را در آینده انتخاب کند. مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: هدف ما در هفته مشاغل این است که جامعه را برای آینده بهتر آماده کنیم و با شناخت صحیح از مخاطب خود یعنی دانش اموزان و خانواده آنها و جامعه را در انتخاب شغل در آینده کمک کنیم .

ادامه مطلب...

اعتیاد خرید، معضلی برای اقتصاد خانواده ها

اعتیاد خرید، معضلی برای اقتصاد خانواده ها

هر چند که اعتیاد به خرید برخلاف اعتیاد به مواد مخدر خیلی شناخته شده نیست که در سطح جامعه به آن پرداخته شود، ولی شکل گیری این پدیده همانند دیگر مسایل اجتماعی نشات گرفته از عوامل زیادی است و می توان ریشه ی شکل گیری آن را از جنبه های مختلف روانی، اجتماعی و اقتصادی مورد بررسی قرار داد.

به گزارش ایرنا، کلافه و سردرگم است، پاهایش توان حرکت ندارند، خودش هم نمی داند چه می خواهد، تمام مغازه های شهر را زیر پا گذاشته است و در نهایت هم با دست هایی که اصلا جای خالی ندارد به خانه برمی گردد.اول سرشار از اشتیاق خرید است و کمی بعد زیر تاثیر حرف دیگران ذهنی آشفته دارد و در آخر نیز بخاطر نبود جای مناسب برای چیدمان وسایل جدیدش کلافه است و از خرید پشیمان.

ادامه مطلب...

اشتباهی معلم شدم!

اشتباهی معلم شدم!
هر لحظه که به کلاس نزدیک‌تر می‌شدم نبضم تندتر می‌زد. دو قدمی کلاس که رسیدم پشیمان شدم می‌خواستم برگردم. من کجا و تدریس کجا. نه! من برای کنترل هیجان‌های مهارنشدنی بچه‌های کلاس اول ساخته نشده بودم. از پیش‌بینی برخورد و نگاه بچه‌ها مضطرب شدم. نه! این کار من نیست...


اما دیگر دیر شده بود. یک لحظه در کلاس را باز کردم. با بهت به بچه‌ها نگاهی انداختم و وارد شدم. همان لحظه مبصر، برپا داد. دانش‌آموزان برخاستند. هرچه سعی کردم نتوانستم خودم را خونسرد نشان دهم. با اشاره دست از بچه‌ها خواستم تا بنشینند. با تمام تلاش، اضطرابم را پنهان و خودم را معرفی کردم. فکرش را هم نمی‌کردم که نیم ساعت بعد همه چیز برای من و دانش‌آموزان حالت معمولی به خود بگیرد. عصاها و معلولیتم محو شده بودند. از رفتار بچه‌ها متوجه شدم که از حضور من خوشحالند. یکی از شیرین‌ترین روزهای زندگی‌ام در لبخند گرم دانش‌آموزان و عشق بی‌دریغ من به آنها رقم خورد.

 

ادامه مطلب...

جزئیات طرح رتبه بندی معلمان از زبان وزیر

وزیر آموزش و پرورش از اجرای طرح رتبه‌بندی معمان خبر داد و گفت: لایحه این طرح در اختیار دولت قرار می‌گیرد.

به گزارش مرکزاطلاع رسانی وروابط عمومی وزارت آموزش وپرورش، علی‌اصغر فانی پیش از ظهر امروز در همایش معلمان نمونه گیلان با تبریک فرا رسیدن هفته معلم اظهار کرد: دستگاه تعلیم و تربیت از اهمیت بالایی برخوردار است.
وی با بیان اینکه در آموزش و پرورش نسل آینده را تربیت می‌کنیم، تصریح کرد: کسانی که در آموزش و پرروش خدمت می‌کنند آینده کشور را تامین‌ کنند.
فانی دانش‌آموزان را کارگزاران آینده کشور دانست و گفت: آموزش و پرورش نهادی بسیار مهم است و فرهنگ جامعه را بارور می‌کند.
وی افزود: فرهنگ اصلی ما مجموعه‌ای از آداب، سنت‌ها و هنجارهاست که توسط آموزش و پرورش به نسل آینده منتقل می‌شود.
فانی یکی از مخاطبان نامگذاری امسال را آموزش و پرورش عنوان و اظهارکرد: آموزش و پرورش نقش اصلی را ایفا می‌کند.
وی با اشاره به اینکه اگر انگیزه لازم وجود داشته باشد هیچ مشکلی در آینده نداریم، خاطرنشان کرد: تلاش دولت گام برداشتن به طرف افزایش انگیزه و مهارت‌های حرفه‌ای است.
وزیر آموزش و پرورش بسیاری از تذکرات مدیران را جزو برنامه‌های آموزش و پرورش عنوان کرد و گفت: این امر به عنوان سند بالادستی برنامه ماست.
وی از اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان خبر داد و متذکر شد: لایحه این طرح در کمیسیون آموزش و پرورش دولت بررسی شده و در دستور کار دولت قرار می‌گیرد.
فانی خاطرنشان کرد: هفت رتبه‌بندی مدنظر مهارت حرفه‌ای و انگیزه‌ معلمان است.

تقدیر از 43 معلم نمونه در سطح کشور

به گزارش ایسنا، نظری در نشست خبری هفته معلم با بیان اینکه هدف از برگزاری هفته معلم بزرگداشت و تکریم مقام معلم ومعرفی کردن معلم‌های نمونه به جامعه است گفت: از 30 سال گذشته انتخاب معلم به صورت علمی و منسجم شروع شده و هسته‌ای در مرکز وزاتخانه برای بزرگداشت مقام معلم تشکیل می‌شود که وزیر آموزش و پرورش رئیس ستاد و معاونین وزارتخانه و سازمان‌ها اعضای آن هستند.

قائم مقام وزیر آموزش و پروش در ستاد بزرگداشت مقام معلم با اشاره به برنامه‌های هفته معلم اظهار کرد: دیدار با خانواده شهید مطهری، سخنرانی وزیر آموزش و پرورش قبل از خطبه‌های نماز جمعه و تبیین جایگاه و نکوداشت هفته معلم، برگزاری مراسم روز معلم در سطوح مختلف به صورت نمادین در یکی از مدارس با حضور وزیر، دیدار با رئیس‌جمهور و رییس مجلس از برنامه‌های هفته معلم است و معلمان نمونه استانی و کشوری با جمع کثیری از فرهنگیان حوزه تعلیم و تربیت با مقام معظم رهبری دیدار خواهند داشت.

به گفته وی، امسال بیش از 14 هزار معلم نمونه در منطقه، 670 معلم نمونه در سطح استان و 43 معلم نمونه در سطح کشور که 12 معلم نمونه زن و 31 معلم نمونه مرد هستند انتخاب شده‌اند.
وی در خصوص تنوع‌بخشی به فعالیت‌های ستاد در هفته معلم گفت: در شرایطی این کار را تحویل گرفتم که حدود دو ماه از ارسال دستورالعمل بزرگداشت مقام معلم می‌گذشت، اما کمیته‌ای را پیش‌بینی کردیم با حضور صاحب‌نظران تعلیم و تربیت تا در طول سال برنامه‌هایی را برای بزرگداشت مقام معلم داشته باشند.
همچنین کرمانشاهی، دبیرستاد مقام معلم نیز در این نشست درباره مطالبات معلمان نمونه درخصوص عدم دریافت هدایای خود اظهار کرد: از سال 87 تاکنون هیچ‌گونه مطالبه‌ای در خصوص هدایای معلمان نمونه باقی نمانده است، تنها در سال‌های گذشته علاوه بر هدایای نقدی، فیش حج نیز به معلمان نمونه اهدا می‌شد که مدت دار بود و ممکن است فرد در موعد مقرر از آن استفاده نکرده باشد که سهمیه حج معلم از بین می‌رفت.

جزئیات نقل و انتقال معلمان پایتخت اعلام شد +لینک

سخنگوی آموزش و پرورش شهر تهران از ابلاغ شیوه نامه نقل و انتقال معلمان تهرانی خبر داد.
مسعود ثقفی در گفت‌وگو با ایسنا، در رابطه با نقل و انتقال معلمان در سال تحصیلی 93-94 گفت: با هدف ایجاد توازن و رفع کمبود نیروی انسانی شاغل در واحدهای آموزشی و همچنین تامین رضایتمندی و افزایش بهره‌وری نیروی انسانی با رعایت ضوابط و مقررات مربوطه، شیوه نامه نقل و انتقال درون استانی (مناطق 19 گانه آموزش و پرورش شهر تهران) صادر شد.

وی افزود: بر اساس این بخشنامه متقاضیان می‌توانند با دریافت کد فعال سازی از مدیر آموزشگاه یا امور اداری منطقه به سایت www.enteghalat.com مراجعه و درخواست خود را ثبت کنند.

سخنگوی آموزش و پرورش شهر تهران تصریح کرد: زمان ثبت نام برای نقل و انتقالات از 11 اردیبهشت ماه تا 25 خرداد ماه است و نتایج قطعی نقل و انتقالات 15 تیرماه اعلام خواهد شد.
به گفته ثقفی این نقل و انتقالات مربوط به معلمان مناطق 19 گانه تابعه اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران است.