سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آموزش متوسطه دوره اول فلاورجان

مواد درسی و ساعات تدریس هفتگی پایه اول دوره متوسطه اول

ساعات و عناوین درسی پایه اول متوسطه اول تصویب و ابلاغ شد
ساعات و عناوین درسی پایه اول متوسطه دوره اول در هشتصدو هشتادمین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش تصویب وبرای اجرا در سال تحصیلی آینده به آموزش و پرورش ابلاغ شد.
مهدی نوید ادهم دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش درگفت وگو با خراسان از تصویب ساعات درسی و 12 عنوان درس پایه اول متوسطه در جلسه اخیر شورای عالی آموزش و پرورش خبر داد و گفت:بر اساس مصوبه اخیر شورا، ساعات درسی پایه اول متوسطه 30ساعت در طول هفته تعیین شده است و مدارس از مهر ماه، موظف به اجرای آن هستند.
وی تعداد عناوین درسی این پایه رانیز 12عنوان اعلام کرد و گفت: عناوین درسی سال اول متوسطه شامل دروس قرآن، عربی، زبان خارجی، معارف اسلامی، تربیت بدنی، فرهنگ و هنر، کار و فناوری و تفکر و سبک زندگی است که برای هریک 2 ساعت تدریس درهفته درنظر گرفته شده است.
دروس علوم تجربی و مطالعات اجتماعی نیز 3 ساعت در هفته به دانش آموزان ارائه خواهد شد و دروس ریاضی و زبان و ادبیات فارسی نیز 4 ساعت در هفته تدریس خواهد شد.
وی هم چنین از اضافه شدن 30دقیقه به ساعات آموزش هفتگی همه دانش آموزان در مقاطع مختلف تحصیلی خبر داد و افزود:تدوین و تالیف درس‌های دیگر پایه های مقطع متوسطه نیز بر مبنای برنامه درس ملی، در دستور کار این شورا قرار دارد.
کلمات کلیدی: پایه اول متوسطه

خانه ای آماده برای روزهای امتحان

خانه‌ای آماده برای روزهای امتحان
خانه‌ای آماده برای روزهای امتحان
وقتی زنگ مدرسه می خورد، بیش تر از هر چیز در این فکر هستی که وقتی به خانه رسیدی، چگونه به ترتیب به کارهایت برسی. با خودت قرار می گذاری که خیلی سریع استراحت مختصری بکنی و در سه ساعت کل درس ریاضی را یکبار دوره کنی. بعد نیم ساعتی استراحت کرده و تا پایان شب، هر چه س?ال اضافی ریاضی داری حل کنی. پیش خودت محاسبه کرده ای که اگر شام را هم در اطاق بخوری و شب کمی دیر تر بخوابی، می توانی برای امتحان فردا تمام نمونه س?الات را حل کنی. در این صورت می توانی بهترین نمره را بیاوری. در همین فکرها هستی که خودت را مقابل درب خانه می بینی. تمام مسافت بین مدرسه تا خانه را در حال برنامه ریزی برای ساعت های امروزت بودی. در را باز می کنی. مادرت با عجله سلام می کند و می گوید زود لباس هایت را عوض کن و به کمک من بیا!!! حتی فکرش هم عصبانیت می کند. نکند امشب مهمان داریم؟ بله، فکرت درست بود؛ هر چند وقتی مادر فهمید امتحان داری از کمک کردن معاف شدی، اما یک چیز باقی ماند و آن حل کردن مسائل سخت ریاضی در حالی است که صدای همهمه و صحبت مهمان ها از بیرون در آزارت می دهد. هرچه تلاش کردی نتوانستی تمرکز لازم را داشته باشی. با زمانی که برای شام خوردن با مهمان ها از دست دادی، تنها توانستی نصف آنچه فکر می کردی را تمرین کنی. شب موقع خواب از این مهمان های ناخوانده و برنامه ای که نقش بر آب شده بود، حسابی عصبانی بودی!

ادامه مطلب...

راههای مبارزه با استرسهای امتحانی

راه‌های مبارزه با استرس‌های امتحانی
اضطراب امتحان نوعی اشتغال ذهنی است که خود کم‌انگاری و تردید در مورد توانایی‌های فرد را به همراه دارد.
راه‌های مبارزه با استرس‌های امتحانی
فرقی نمی‌کندکه دانش‌آموز باشی یا دانشجو، ابتدایی باشی یا دانشجوی مقطع دکترا، درسخوان باشی یا نه، در هر صورت وقتی اسم امتحان و آزمون و اعلام نتایج می‌آید استرس است که تمام وجود ما را فرا می‌گیرد. به خصوص حالا که فصل امتحانات زودتر از همیشه فرا رسیده این استرس و نگرانی در بین بسیاری از بچه‌ها نمایان شده، هر چقدر هم از مضرات استرس بگویند فایده ندارد و گویا امتحان و استرس آن با هم عجین شده‌اند. اما آیا تا به حال شده با خودمان فکر کنیم که این استرس تا چه اندازه به افراد آسیب می‌زند و چکار کنیم که از اضطراب و استرس امتحان کاسته شود.
به گفته کارشناسان، اضطراب امتحان نوعی اشتغال ذهنی است که خود کم‌انگاری و تردید در مورد توانایی‌های فرد را به همراه دارد. استرس و اضطراب در افراد معمولاً با علایمی همچون اضطراب، عصبی شدن، آرام و قرار نداشتن، احساس خستگی، سرگیجه، افزایش ضربان قلب، بی‌حالی، تنگی نفس، تعریق، لرزش، بیخوابی، دلهره، دلشوره، بی‌اشتهایی و سردرد دیده می‌شود. اما استرس چه آسیب‌هایی به فرد می‌زند، استرس می‌تواند به قلب آسیب برساند و حتی گرفتگی شریان‌های قلبی را تشدید می‌کند.
افزایش استرس حتی می‌تواند افت حافظه را با بالا رفتن سن تشدید کند. اما حال برای کاهش استرس در امتحانات چه می‌توان کرد؟ بارها کارشناسان مختلف بر تهیه جدول زمان‌بندی برای روز قبل از امتحان تاکید کرده‌اند اما کمتر دانش‌آموز و دانشجویی بوده که این مسأله را جدی بگیرد.
در ساعت معین درس بخوانید، چند ساعت متوالی درس خواندن خسته‌کننده است و سبب کاهش یادگیری می‌شود، بعد از پایان هر ساعت به مدت 5 تا 10 دقیقه استراحت کنید.
در برنامه‌ریزی برای درس خواندن در روز قبل از امتحان باید فاصله‌های زمانی خاصی برای استراحت کردن در نظر گرفته شود. البته بهتر است فاصله این استراحت براساس سختی یا آسانی مطلب مورد مطالعه تنظیم شود.
یکی دیگر از مواردی که بر کاهش استرس تاثیر دارد، تغذیه سالم است. بهتر است دور قهوه، چای و نوشابه‌های گازدار خط بکشید.
کافئین موجود در این نوشیدنی‌ها شما را بیدار نگه می‌دارد. ولی قدرت به خاطر آوردن مطالب را از شما می‌گیرد. در عوض مصرف میوه و سبزیجات تازه ذهن را فعال نگه می‌دارد.
همین مسأله باعث یادگیری بهتر و کاهش اضطراب می‌شود. خواب کامل نیز در این موارد موثر است. مهم نیست که چه ساعتی می‌خوابید یا بیدار می‌شوید مهم این است که وقتی می‌خواهید مطالب درسی را دوره کنید کاملاً هوشیار باشید و تمرکز کافی داشته باشید. مثبت‌اندیش باشید و وقت خود را با افرادی بگذرانید که به شما روحیه می‌دهند.
قبل از دوره کردن هر مطلب نفس عمیق بکشید و سعی کنید ذهن خود را از هر فکر دیگری پاک کنید.
هر چند استرس به میزان جزیی قادر است افراد را به جلو هل بدهد و باعث پیشرفت و ترقی‌شان باشد، اما اضطراب مزمن از مخرب‌ترین احساسات بشری است که تمام توانایی و قدرت آدمی را هدف می‌گیرد و حتی روی قدرت سیستم ایمنی بدن هم تاثیر منفی دارد. اما باید بدانیم این مشکل نیز قابل حل است.

تأثیر نمرات 3 سال دبیرستان در کنکور

سابقه تحصیلی بر اساس آزمونهای استانداردی است که چگونگی آن را باید شورای عالی آموزش و پرورش تعیین کند.
تأثیر نمرات 3 سال دبیرستان در کنکور
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه طرح سنجش و پذیرش دانشجو در مجلس نهایی شد، گفت: باید طی 5 سال سهم تأثیر سوابق تحصیلی در پذیرش دانشجو به 85 درصد برسد.
محمد مهدی زاهدی در جمع خبرنگاران درباره آخرین وضعیت حذف کنکور در سال 93، با یادآوری قانون مصوب سال 86 که از ابتدای برنامه پنجم توسعه، برگزاری کنکور را غیرقانونی اعلام کرد، تصریح کرد: اگر بخواهم خیلی شفاف صحبت کنم باید اعلام کنم کنکور 91 و 92 طبق این قانون کاملاً غیرقانونی است و تنها کنکور سال 90 که نخستین کنکور در نخستین سال برنامه پنجم توسعه به شمار می آمد، اعتبار قانونی داشت.
وی ادامه داد: با وجود این، کمیسیون آموزش به این نتیجه رسید که برگزاری دو کنکور 91 و 92 مشکلی ندارد و دانشجویان و داوطلبان شرکت کننده در این دو آزمون نگران نباشند.
رئیس کمیسیون آموزش مجلس با اشاره به پیگیری تعیین تکلیف کنکور 93، از حذف واژه کنکور در طرح پیشنهادی مجلس خبر داد و افزود: هم اکنون در بررسیها واژه " کنکور " حذف و طرح سنجش و پذیرش دانشجو جایگزین شد؛ همچنین باید اعلام کنم پس از چند ماه اقدامات کارشناسی سه وزارتخانه که متولی آموزش را بر عهده دارند، آخرین جمع بندیها اعلام شد.
زاهدی درباره این جمع بندی اظهار داشت: سابقه تحصیلی بر اساس سه سال آخر دبیرستان لحاظ و اعلام شد طی 5 سال باید حداقل 85 درصد ظرفیت پذیرش دانشجو بر اساس سوابق تحصیلی صورت گیرد، علت اینکه پذیرش طبق سوابق 100 درصد نشد این بود که پژوهشها و کارشناسیها اجازه این کار را نمی داد چون رشته های پرمتقاضی جدی داریم که امکان پذیرش دانشجو بر اساس سابقه تحصیلی صرف وجود نداشت.
وی با ارائه توضیحات بیشتر در خصوص پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی، گفت: سابقه تحصیلی بر اساس آزمونهای استانداردی است که چگونگی آن را باید شورای عالی آموزش و پرورش تعیین کند، هم اکنون آزمونهای سراسری در سال سوم دبیرستان توسط وزارت آموزش و پرورش برگزار می شود اما دارای استاندارد مد نظر ما نیست.
به گفته زاهدی پذیرش دانشجو در رشته های کم متقاضی که شامل برخی رشته های دانشگاه آزاد، پیام نور و برخی رشته های کاردانی دو دانشگاه علمی کاربردی و فنی و حرفه ای می شود، سابقه تحصیلی بدون کنکور در پذیرش دانشجو تاثیر مستقیم دارد

آخرین آمار \دانشآموزان بازمانده از تحصیل\ اعلام شد

آخرین آمار "دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل" اعلام شد
رییس مرکز آمار آموزش و پرورش با اعلام آخرین آمار دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل، گفت: طبق آخرین گزارش ارسالی از سوی استان‌ها، 141 هزار دانش‌آموز بازمانده از تحصیل وجود دارد که این آمار در حال بررسی است.
یوسف نوری در گفت‌وگو با ایسنا، درباره آمارهای متناقضی که از سوی ارگان‌های مختلف از جمله معاونت‌های آموزش و پرورش، سازمان بهزیستی و فعالان حقوق کودک درباره تعداد کودکان لازم‌التعلیم بازمانده از تحصیل اعلام می‌شود، اظهار کرد: طبق آخرین آماری که استان‌ها به وزارتخانه اعلام کرده‌اند، اسامی 141 هزار دانش‌آموز بازمانده از تحصیل در گروه سنی شش سال+1 تمام تا 11 سال تمام ثبت شده است.
وی افزود: این آمار پیش از این 159 هزار نفر اعلام شده بود که پس از بررسی و مقایسه با بانک اطلاعات آموزش و پرورش و سازمان ثبت احوال، تعداد 141 هزار در نهایت بازماندگان از تحصیل مشخص شده‌اند که این آمار در دی ماه سال 91 به مرکز آمار و فناوری آموزش و پرورش اعلام و از طریق این دفتر، در اختیار معاونت ابتدایی آموزش و پرورش برای بررسی قرار گرفت.
رییس مرکز آمار آموزش و پرورش ادامه داد: بر اساس آخرین بررسی‌های صورت گرفته، حضور تعدادی از این افراد در مدرسه تایید شده‌، اما در سامانه سناد (سامانه ثبت‌نام اینترنتی دانش‌آموزان) ثبت نشده‌اند.
تعدادی فوتی هستند که شناسنامه آنها باطل نشده و تعدادی نیز خارج از کشور هستند، لذا آمار نهایی از بین این 141 هزار نفر بازمانده از تحصیل را باید پس از اعلام استان‌ها منتشر کنیم.
به گفته نوری، در حال حاضر 12 میلیون و 279 هزار دانش‌آموز از مقطع ابتدایی تا پایان پیش‌ دانشگاهی در مدارس دولتی و غیردولتی در سراسر کشور مشغول به تحصیل هستند. وی گفت: این آمار بدون در نظر گرفته تعداد و آمار نوآموزان پیش‌دبستانی و همچنین افرادی است که در مدارس بزرگسالان تحصیل می‌کنند.
به گفته رییس مرکز آمار آموزش و پرورش، 53 هزار و 612 مدرسه دولتی و حدود 10 هزار مدرسه غیردولتی در سراسر کشور فعالیت دارند که از این تعداد 33 هزار و 900 مدرسه از برنامه هوشمندسازی استفاده می‌کنند و با احتساب یک نوبته بودن مدارس، حدود 30 هزار مدرسه هوشمند شده‌اند.

علل ضعف دانش آموزان در درس دیکته

علل ضعف دانش آموزان در درس دیکته
1- مفهوم کلمه را نمی فهند یا قبلاً نفهمیده اند.
 
2 – کلمات از جانب معلم درست تلفظ نمی شود(آموزشی)
 
3 – دانش آموزان هنگام نوشتن دیکته کلمات را تکرار و هجی میکنند(دقت)
 
4 – وجود نقص شنوایی در برخی از دانش آموزان در هنگام نوشتن املا و بی خبری معلم از وجود این نقص باعث می شود بعضی از کلمات را جا می اندازد یا از کلاس عقب می افتند(حافظه شنوا یی –حساسیت شنوایی)
 
5 – به علت کمبود فضای آموزشی و کمبود میز و نیمکت دانش آموزان در اثر خستگی و درست نشیدن، کلمات را غلط می نویسید. (آموزشی)
 
6 – متناسب نبودن متن دیکته از نظر(کمیت و مقدار) با سن پا یه تحصیلی آنان باعث می شود دانش آموزان بعد از نوشتن مقداری از آن خسته شوند و غلط نویسی آغاز می گردد.(آموزشی)
 
7 – در بعضی اوقات دانش آموزان به علت مشکلات روانی هنگام نو شتن دیکته در افکار خود غوطه ور می شوند و از نوشتن باز می مانند.
 
8  - وجود حروف هم صدا در ادبیات فارسی مانند (ص-ث-س)
 
9 – تند گفته شدن دیکته از سوی معلم باعث خستگی وکم شدن دقت در دانش آموزان می گردد.
 
10 – ضعف درمهارت های حرکتی (نارسا نویسی) – بیقراری و تند خویی – خطا در ادراک بصری حروف (حافظه دیداری )- فقر آموزش و عدم تسلط معلم به شیوه های آموزشی مطلوب در هنگام تعلیم نوشتن نشناختن حروف و قوائد نوشتن توسط دانش آموزان.

نداشتن تمرین لازم و کافی برای نوشتن املا، خود می تواند موجب ضعف و نارسایی فراگیر در کسب مهارت نوشتن می شود .


موانع خلاقیت در محیط مدرسه

موانع خلاقیت در محیط مدرسه

این مسئله یکی از شایع ترین موانع رشد خلاقیت در دانش آموزان به شمار می رود. هنگامی که دانش آموز احساس کند، تنها چیزی که اهمیت بیشتری دارد و در ارزیابی ها ملاک خوب بودن شمرده می شود نمره بالاست و نه چیز دیگر، در نتیجه کسب نمره بیشتر به خودی خود برای وی حکم مهم ترین هدف را پیدا می کند و بنابراین او تنها برای به دست آوردن آن می کوشد.  

  تأکید زیاد بر نمره دانش آموز به عنوان ملاک خوب بودن

این مسئله یکی از شایع ترین موانع رشد خلاقیت در دانش آموزان به شمار می رود.هنگامی که دانش آموز احساس کند، تنها چیزی که اهمیت بیشتری دارد و در ارزیابی ها ملاک خوب بودن شمرده می شود نمره بالاست و نه چیز دیگر، در نتیجه کسب نمره بیشتر به خودی خود برای وی حکم مهم ترین هدف را پیدا می کند و بنابراین او تنها برای به دست آوردن آن می کوشد. در چنین جوی تلاش برای خلاقیت و نوآوری دانش آموز، معنایی نخواهد داشت.

روش های تدریس سنتی و مبتنی بر معلم محوری

به کارگیری افراطی روش های سنتی که در آن ها بیشتر معلم نقش محوری را در کلاس ایفا می کند و بیشتر مبتنی بر سخنرانی و استفاده از مهارت های کلامی است، سبب می شود دانش آموز در فرآیند تدریس و یادگیری و ایفای یک نقش فعال فرصت مشارکت کمتری را پیدا کند. دانش آموزی که در این نوع سیستم تحصیل می کند مجالی برای بروز استعدادهای خلاق نمی یابد و به تدریج تحرک و پویایی خود را از دست می دهد.

  عدم شناخت معلم نسبت به خلاقیت

در بسیاری از موارد آشنا نبودن معلم یا مربی با شیوه های پرورش خلاقیت دانش آموزان به تنهایی یک مانع بزرگ در این زمینه محسوب می شود.

 معلمی که شناخت صحیحی از ماهیت خلاقیت، موانع و روشن های پرورش نداشته باشد، بدیهی است نه تنها نمی تواند اقدامی برای بروز استعدادهای خلاق دانش آموزان خود در کلاس انجام دهد، بلکه ممکن است نا آگاهانه و به مرور زمان کلاس درس خود را به محیطی تبدیل کند که در آن خلاقیت دانش آموز سرکوب می شود.

 فقدان حداقل امکانات لازم برای انجام فعالیت های خلاق دانش آموزان

هر چند بسیاری از فعالیت های خلاق نیازمند هزینه ها و امکانات خاصی نیست و بیشتر آن ها با اندکی تغییر در روش های تدریس و استفاده بهینه امکانات و فضای آموزشی موجود در مدارس قابل اجراست، اما گاهی فقدان این حداقل امکانات لازم سبب می شود که انجام برنامه های پرورش خلاقیت در کلاس و مدرسه با مانع یا شکست روبه رو شود، این کمبودها در بسیاری از موارد تأثیری مخرب بر علاقه و انگیزه دانش آموزان برای شرکت در این برنامه ها می گذارد.

اهداف و محتوای کتاب های درسی

موضوع اهداف و محتوای درسی مبحثی بسیار گسترده است و از جوانب مختلف قابل بررسی می باشد، اما در این جا تا این حد بدان اشاره می شود که چنانچه در یک نظام آموزشی کتاب درسی به عنوان مهم ترین و تنها منبع تدریس و آموزش مورد استفاده قرار گیرد و در عین حال در میان اهداف و محتوای آن چیزی به عنوان پرورش خلاقیت منظور نشده باشد، مسلماً دانش آموز آزادی عمل و توانایی لازم را نخواهد داشت که پا را از چارچوب کتاب درسی خود فراتر بگذارد و در نتیجه او می آموزد فقط در محدوده کتاب درسی خود بیندیشد و نه بیشتر.

 عدم توجه به تفاوت های فردی دانش آموزان

در نظر نگرفتن این واقعیت که هر دانش آموز در عین اشتراکاتی که با دیگر دانش آموزان دارد، یک انسان منحصر به فرد است و دارای استعدادها، علایق و کشش های ویژه خود نیز می باشد، سبب می شود معلم دید و نگرشی یکسان نسبت به همه دانش آموزان داشته باشد، این نوع نگرش در حوزه پرورش خلاقیت یک مانع اساسی محسوب می شود و به ویژه سرخوردگی دانش آموزان خلاق را به دنبال خواهد داشت.

عدم پذیرش ایده های جدید

عادت به تفکرات کلیشه ای، راه حل های معمولی و تجربیات تکراری می تواند سبب پدید آمدن نوعی دید انتقادی در معلم و دانش آموزان در کلاس های درس شود که می توان آن را روحیه عدم پذیرش ایده های جدید نامید.

 برای دانش آموزی که از تفکری خلاق برخوردار است و میل به خلق ایده های نو و غیر معمول دارد، بسیار مأیوس کننده خواهد بود که ایده ها و افکارش به خاطر غیر معمولی بودن مورد بی توجهی معلم یا دانش آموزان قرار گیرد.

این دانش آموز به تدریج تحت تأثیر نظر جمع، ممکن است نوگرایی و این نوع فکر خود را دال بر وجود ضعف یا مشکلی در خود تلقی کنند.

احساس غیر عادی بودن در بسیاری از دانش آموزان خلاق ناشی از وجود یک چنین جوی در کلاس است که در نهایت به خود سانسوری منتهی می شود.

 ارائه تکالیف درسی زیاد به دانش آموزان

معمولاً انجام تکالیف درسی بخش عمده ای از وقت دانش آموزان را به خود اختصاص می دهد. در مواردی که به دانش آموز تکالیف زیادی داده می شود و او به ناچار همه توان و انرژی فکری خود را برای انجام آن تکالیف می کند، در نتیجه دیگر فرصت و همچنین توانایی چندانی برای پرداختن به فعالیت های دیگر نخواهد داشت. به علاوه از آن جا که غالباً انجام زیاده از حد تکالیف درسی برای دانش آموزان چندان خوشایند نیست، این موضوع می تواند سبب بی توجهی و بی میلی آن ها نسبت به فعالیت های دیگر از جمله فعالیت های خلاقانه که بیشتر نیازمند آرامش فکری و روانی است، شود.

استهزاء و تمسخر به خاطر ایده یا نظر اشتباه

در کلاس های درس زیاد اتفاق می افتد که دانش آموزی به دلیل مطرح کردن یک نظر اشتباه، ایده ای نادرست یا عجیب و غریب از طرف معلم یا دانش آموزان هم کلاسی خود مورد تمسخر و استهزاء قرار گیرد.

 برای دانش آموزی که گرایش های خلاقانه دارد، این نوع برخورد دیگران حکم توبیخ و تنبیه را دارد.

در نتیجه احتمال دارد این دانش آموز به تدریج بیاموزد که ایده های خود را از ترس این که ممکن است اشتباه باشد و مورد استهزای دیگران قرار گیرد، به زبان نیاورد و آن را در درون خود سرکوب کند.(تبیان)


والدین مستبد کودکان خشمگین دارند

والدین مستبد کودکان خشمگین دارند
هر پدر و مادری شیوه خاصی برای تربیت فرزندان دارد. جالب این جاست که بسیاری از والدین به شیوه های تربیتی دیگر والدین انتقادهایی دارند، اما به راستی بهترین شیوه تربیت فرزند دارای چه ویژگی هایی است؟!
والدین مستبد کودکان خشمگین دارند
در ادامه به اهمیت مسئله تربیت فرزند و معایب و مزایای هر کدام از این 3شیوه تربیتی اشاره خواهیم کرد: والدین و شیوه های تربیت فرزند خانواده نقش اساسی در حفظ سلامت روانی، اجتماعی و جسمانی کودکان و والدین دارد.
خانواده اولین و مهم ترین بافت اجتماعی را برای رشد انسان فراهم می سازد. در جریان رشد طبیعی هر کودک یک رشته تغییرات شناختی، عاطفی و اجتماعی را شاهد هستیم. این تغییرات می تواند به مشکلات رفتاری-عاطفی و یادگیری در کودکان بینجامد. بیشتر مشکلات رفتاری کودکان منعکس کننده شرایط پیچیده بین فردی اعضای خانواده به ویژه والدین است.
به عبارت دیگر می توان گفت دلیل اکثر مشکلات رفتاری کودک روابط معیوب اعضای خانواده با یکدیگر است و با روش های تربیتی نادرست والدین و تعاملات معیوب آن ها با فرزندان ارتباط دارد.
شیوه های تربیت فرزند شیوه های تربیت فرزند شامل دو معیار عمده است: محبت و کنترل والدین. کنترل والدین آن دسته از رفتارهای والدین را شامل می شود که در خدمت جامعه پذیری کودک (فرآیند انتقال ارزش های اجتماعی از والدین به فرزندان) قرار دارد.migna.ir این امر به صورت توانایی والدین دراعمال رهنمود، ثبات، توانایی تحمل رفتارهای نامطلوب (برای مثال فریاد کشیدن، بهانه جویی، گریه و ...) و استفاده از مشوق ها و تقویت ها، نمود دارد. محبت نیز شامل صمیمیت، علاقه، مهربانی و عاطفه والدین است.
بر اساس این دو شاخص مهم، شیوه های تربیت فرزند را به سه دسته عمده تقسیم می کنند: شیوه مقتدرانه، شیوه سهل گیرانه، شیوه استبدادی.

ادامه مطلب...