سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آموزش متوسطه دوره اول فلاورجان

چه کسانی کمتر تحت تاثیر تعاریف دیگران قرار میگیرند؟!

چه کسانی کمتر تحت تاثیر تعاریف دیگران قرار می‌گیرند؟!
افراد اندیشمند کمتر تحت تاثیر تعاریف دیگران قرار می‌گیرند
یک پژوهش جدید در دانشگاه Scarborough تورنتو نشان می‌دهد افرادی که در خصوص افکار و عواطفشان هوشیار هستند، کمتر تحت تاثیر بازخورد مثبت از جانب دیگران قرار می‌گیرند.

ایسنا: این مطالعه که به رهبری ریما تپر انجام شد، نشان می‌دهد افرادی که اندیشمند هستند، در مقایسه با هم‌سن و سال‌های‌ کمتر متفکرشان، پاسخ عصبی کمتری را به بازخوردهای مثبت نشان می‌دهند. این ویژگی شامل توانایی شناخت و پذیرش افکار و عواطف خود بدون داوری دیگران است و افراد بافکر احساسات و افکارشان را آزاد می‌گذارند. در این مطالعه با استفاده از الکتروانسفالوگرافی فعالیت مغزی شرکت‌کنندگان به هنگام پایان‌یافتن یک زمان واکنش بر روی رایانه‌ها ضبط شد.

دانشمندان در این مطالعه به فعالیت مغزی در پاسخ به دریافت بازخورد اجرایی که پاداش‌برانگیز، خنثی یا منفی بود، علاقه‌مند بودند. نتایج نشان داد نه تنها افراد متفکر در مقایسه با دیگران به بازخورد پاداش‌دهنده کمتر واکنش نشان دادند، آن‌ها همچنین تفاوت کمتری را در پاسخ عصبی به بازخورد پاداش‌برانگیز در مقابل بازخورد خنثی از خود بروز دادند. این یافته‌ها همچنین حاکی از آن است ایده پذیرفتن عواطف خود شاخص مهمی برای سلامت روانی است. افرادی که مشکل‌پسند هستند بازفعالی بیشتری را به پاداش‌ها نشان می‌دهند، زیرا کمتر از روی فکر عمل می‌کنند.

این مطالعه نشان می‌دهد افرادی که اندیشمند بوده و اهل تفکر هستند، بیشتر خود را کنترل می‌کنند و پاداش‌های آنی آن‌ها را زیاد تحت تاثیر قرار نمی‌دهد.
جزئیات این مطالعه در Emotion منتشر شد.

فقر آهن و پوکی استخوان نتیجه سندرُم سوءجذب

فارس: رضا انصاری ظهر امروز در نشست خبری انجمن حمایت از بیماران سلیاکی خاطرنشان کرد: فقط 10 درصد افرادی که دستگاه گوارش آنها به پروتئین گندم و جو حساسیت نشان می‌دهد و مبتلا به سلیاک هستند از بیماری خود باخبرند. این بیماری در بقیه افراد نهفته است و تا سالها از آن خبر ندارند.

وی با بیان اینکه 3 تا 11 درصد افراد هر جامعه به گلوتن حساسند و بدن آنها واکنش نشان می‌دهد افزود: سلیاک نوعی سندرم سوءجذب و اختلال جذبی در دستگاه گوارش ایجاد می‌کند و در بسیاری از موارد ممکن است به فقر آهن و پوکی استخوان هم در افراد مبتلا به سلیاک منجر بشود چرا که مخاط روده مدام و به طور هفتگی در حال رویش و بازسازی است در صورتی که در این گونه افراد مخاط روده ریزش کرده و جلوی جذب آهن، کلسیم و انواع ویتامین مانند B12 و C نیز گرفته می‌شود.

انصاری تصریح کرد: اینکه به افراد بگوییم نان حاوی جو، گندم یا سایر مواد غذایی فاقد گلوتن مصرف کنند کار بسیار مشکلی است. در این راستا کارخانه‌های مواد غذایی نیز باید وارد عمل شوند چرا که امکان تولید نان‌هایی از آرد سیب‌زمینی، ذرت و برنج که فاقد گلوتن هستند وجود دارد. این فوق تخصص گوارش مشکل را آنجا می‌داند که برخی کارخانه‌های تولید نان یا نانوایی‌ها با همان ظرفی که نان گندم را تهیه می‌کنند نان مخصوص این بیماران را نیز می‌پزند در حالی که حتی یک ذره آرد گندم هم اثر حساسیت‌زایی خود را روی این بیماران می‌گذارد.

عضو انجمن حمایت از بیماران سلیاکی گفت: در رژیم غذایی بیماران مبتلا به سلیاک از ادویه‌ها، سس قرمز، سس سفید، لبنیاتی که حاوی شیر خشک هستند باید پرهیز شود و حتی برخی داروهای بیماران تیروئیدی و مولتی‌ویتامین‌ها نیز که حاوی نشاسته یا گلوتن است برای این بیماران مضر محسوب می‌شود اما مشکل آنجاست که حتی در بیمارستان‌هایمان نیز که این گونه بیماران بستری می‌شوند امکان تهیه غذای مخصوص این بیماران وجود ندارد.

افت یادگیری دانشجویان، میراث فنآوریهای دیجیتال

افت یادگیری دانشجویان، میراث فن‌آوری‌های دیجیتال
ایسنا: این کارشناسان می‌گویند: عامل اصلی اینکه بسیاری از دانشجویان به سختی نکات مهم و رئوس مطالبی را که استادان در کلاس می‌آموزند به خاطر می‌سپارند یا به یاد می‌آورند به همراه داشتن تجهیزات الکترونیک نظیر تلفن‌های همراه، تبلت‌ها و ابزار دیگری از این قبیل است.
بنابر مطالعات اخیر که از سوی «بارنی مک‌کوی»، استادیار دانشگاه «نبراسکا-لینکولن» انجام شده، دلیل ضعف یادگیری در دانشجویان کاربردهای غیردرسی از تجهیزات دیجیتالی مانند ارسال ایمیل و پیامک از سوی آنها در سر کلاس درس است که به تمرکز و یادگیری آنها آسیب می‌رساند. یک وسیله دیجیتال علاوه بر اینکه طی 24 ساعت هفته دسترسی به اطلاعات را برای افراد امکان‌پذیر می‌کند و دانشجویان از فن‌آوری به عنوان منبع تبادل اطلاعات در لحظه استفاده می‌کنند.

بنابر تحقیقات سالانه‌ای که از دانشجویان دولتی «بال» صورت گرفته، 73 درصد از دانشجویان اعلام کردند تلفن هوشمند داشته و 30 درصد دیگر نیز اعلام کردند تبلت دارند. از آنجا که میزان خرید تجهیزات الکترونیکی رو به افزایش است به همین نسبت نیز استفاده از این تجهیزات در میان دانشجویان در کلاس‌های درس رو به افزایش است و به نظر می‌رسد این روند به همین زودی نیز کاهش نخواهد یافت. «مک کوی» با بررسی روی 777 دانشجوی شش دانشگاه مختلف در پنج ایالت آمریکا دریافته است که بیش از 80 درصد دانشجویان حاضر در این مطالعه در کلاس‌های درس از تجهیزات دیجیتالی خود برای اهداف غیردرسی استفاده می‌کنند.

به طور میانگین دانشجویان مقطع کارشناسی در روز، 11 مرتبه از این وسایل برای اهداف غیردرسی استفاده می‌کنند در حالی که دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد تنها چهار بار در روز به همین منظور از آنها استفاده می‌کنند.
در این بین دلایل استفاده از این تجهیزات در سر کلاس درس نیز متفاوت است. 86 درصد گفته‌اند که برای ارسال پیامک، 68 درصد برای خواندن ایمیل، 66 درصد ورود به صفحات اجتماعی، 38 درصد وبگردی و هشت درصد برای بازی کردن از تجهیزات الکترونیکی خود در سر کلاس درس استفاده می‌کنند.

جالب‌ترین نکته این تحقیق که محققان را نیز متعجب کرد استفاده از این تجهیزات به عنوان ساعت بود که با رقم 79 درصد، محبوبیت بالایی در میان دانشجویان داشت. «مک‌کوی» دراین‌باره گفت: این رقم یک تحول نسلی است چرا که نشان می‌دهد بسیاری از جوانان دیگر از ساعت مچی استفاده نمی‌کنند. اما از سوی دیگر دانشجویان در استفاده از وسایل الکترونیکی در سر کلاس به دفاع از خود پرداختند. 70 درصد از آنها اذعان داشتند که این مسئله به آنها کمک می‌کند تا دائما در تماس باشند. 55 درصد آن را در فایق آمدن بر خستگی موثر دانسته و 49 درصد هم اعلام کردند از آنها برای فعالیت‌های مرتبط با کلاس استفاده می‌کنند. با این حال بیش از 80 درصد از دانشجویان حاضر در این مطالعه اعتراف می‌کنند که استفاده از تجهیزات الکترونیک در سر کلاس از میزان دقت و توجه آنها کاسته و منجر به حواس‌پرتی می‌شود. ضمن اینکه بیش از یک چهارم از آنها نیز می‌گویند به همین دلیل با افت نمرات خود مواجه شده‌اند.

به گزارش پایگاه اینترنتی «مدیکال دیلی»، وقتی از دانشجویان در رابطه با دیدگاهشان نسبت به دستورالعمل‌ها و آئین‌نامه‌های استفاده از تجهیزات الکترونیک در کلاس‌های درس سئوال شد، 91 درصد از آنها با ممنوعیت استفاده از آنها در کلاس درس مخالفت کردند.

افسردگی ناتوان کننده ترین بیماری/ افسرده ترین کشور دنیا کجا است

افسردگی ناتوان کننده ترین بیماری/ افسرده ترین کشور دنیا کجا است
مهر: محققان در نشریه "پلاس مدیسین" تاکید کرده اند باید افسردگی به عنوان یک اولویت بهداشت عمومی جهانی درمان شود. در این مطالعه افسردگی بالینی با بیش از 200 بیماری و آسیب دیدگی دیگری که موجب ناتوانی فرد می شوند مقایسه شده اند.
بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی در سراسر جهان، تنها بخش کوچکی از بیماران به درمان دسترسی دارند. افسردگی رتبه دوم جهانی را در ایجاد ناتوانی برای افراد دارد اما این بیماری در کشورها و مناطق مختلف به صورت متفاوتی بروز می کند. مثلا میزان افسردگی شدید در افغانستان در بالاترین میزان و در ژاپن در کمترین میزان است. دکتر آلزی فراری از دانشکده بهداشت جمعیت دانشگاه کویینزلند که این پژوهش را رهبری کرده است می گوید افسردگی مشکل بزرگی است و ما قطعا باید توجه بیشتری به آن داشته باشیم.

وی افزود: باید کارهای بیشتری در زمینه آگاهی رسانی در مورد این بیماری صورت دهیم و شیوه های موفق و موثر بهتری برای درمان آن عرضه کنیم. به گفته وی بار این بیماری نیز در کشورهای مختلف متفاوت است به طوری که کشورهای کم درآمد و با درامد متوسط بیشترین بار و کشورهای ثروتمند کمترین بار را از این بیماری متحمل می شوند.

به گفته وی، اگرچه سیاستگذاران تلاش کرده اند تا با اتخاذ سیاست های مختلف به افسردگی بیشتر پرداخته شود اما هنوز باید کارهای بسیار بیشتری انجام شود. داده های سال 2010 در پی مطالعات مشابه سال 1990 و 2000 به بار جهانی افسردگی پرداخته است.
دکتر "دانیل چشولم" اقتصاد دان سلامت در بخش سلامت روان و سوء مصرف مواد سازمان بهداشت جهانی در مورد این تحقیقات می گوید افسردگی یک بیماری بسیار ناتوان کننده است.

وی افزود: این یک چالش عمومی بزرگ برای سلامتی و یک مشکل عظیم برای روبه روشدن با آن است اما کارهای انجام شده برای درمان آن کافی نیست. در سراسر جهان تنها بخش کوچکی از مردم به هر نوع درمان و یا شیوه تشخیصی افسردگی دسترسی دارند.
سازمان بهداشت جهانی به تازگی برنامه بهداشت روان جهانی را برای ارتقای سطح آگاهی سیاست گذاران آغاز کرده است.

گفتاری از استاد قره داغی پیرامون دفاتر املای فارسی

دیروز بازدیدی از یک مدرسه داشتم . با کمال تعجب دیدم که مدیر – البته ایشان به خیال خدمت – دفتر املا تولیدی انتشارات گاج برای همه ی دانش آموزان مدرسه ( پایه های اول تا ششم )تهیه کرده بود و .... دفتر را که ورق زدم ،دیدم – این دیگه خیلی تحملش حوصله می خواست - آخرش چند صفحه از مقیاس های رتبه ای خیلی خوب ، خوب ، قابل قبول ، و نیاز به تلاش و آموزش بیشتر و مجدد ! را چاپ نموده تا معلم در فرایند آموزش به جای بازخورد راه بخش توصیفی ‘آنها را روی آثار و فعالیت های فرایندی دانش آموزان بچسباند .!!!!.

هر اقدامی در درون مدرسه با هر نیتی حکم دوغیاری را داراست . باید مراقب بود . زحمات ده ساله پژوهشگران و مدرسین نظام تعلیم و تربیت را نباید به دست باد سپرد . نباید .....

کدام معلم است که آموزش ندیده تا نداند کاربرد این مقیاس ها در فرایند آموزش ممنوع و گمراه کننده است و دانش آموز را در مسیر یادگیری قرار نمی دهد و کمکی در جهت یادگیری ، بهبود یادگیری و اصلاح یادگیری او نمی کند و....

این اولین سال نیست که خیلی سالهاست ، همین که مدرسه که باز می شود برای خیلی ها ما معلمین بازار مکاره می آفرینیم . انتظار می رود که هر معلمی متخصص تعلیم و تربیت باشد که هست پس چرا و چه پیش آمده گاهی تعداد بسیار اندکی اجازه می دهند کتاب ها ، دفاتر و .... مختلفی به نام کمک درسی وارد فضای کلاسی آنها شوند . اگر نیاز بود که در سیستم متمرکز، دفتر تالیف وزارت آموزش و پرورش در محتوای برنامه درسی که به تازگی اقدام به باز تولید آنها نموده ، می گنجانید و....

در ضمن از همه ی دوستان مدرس ارزشیابی کیفی - توصیفی که در این خصوص ،نگرانی های خود را اطلاع رسانی نمودند ،بسیار متشکرم .

به نقل از وبلاگ آقای موسوی زاهد


غدیر خم

غدیر خم نام ناحیه‌ای میان مکه و مدینه است که پیامبر اسلام در حجةالوداع، علی بن ابی طالب را «ولی» پس از خود اعلام کرد. 18 ذی‌الحجه، سال‌روز این واقعه میان شیعیان به عید غدیر خم شهرت دارد.

محمد، پیامبر اسلام در بازگشت از آخرین حج خود همه مسلمانانی که در حج شرکت داشتند را در غدیر خم جمع کرد و شیعیان معتقدند که او در آنجا علی بن ابی‌طالب را به‌عنوان وصی و برادر و جانشین خود از جانب الله معرفی کرد. عبارت معروف «هر آن‌کس که من مولای او هستم، پس علی مولای اوست» قسمتی از خطابه بلند غدیر می‌باشد. گرچه در تفسیر حدیث غدیر خم در بین شیعه و سنی اختلاف وجود دارد. اهل سنت تنها اظهار نزدیکی پیامبر به علی و دوستی با او رامی‌دانند و اظهار خواسته اش که علی به عنوان پسر عمو و فرزند خوانده اش جانشین او در مسئولیت‌های خانوادگی اش پس از مرگ شود.

این واقعه و حدیث غدیر در کتاب های شیعه و بسیاری کتاب های اهل سنت نقل شده است. اولین منبع تاریخی که به این کتاب اشاره می کند یعقوبی مورخ شیعه در نیمه دوم قرن سوم هجری است و اولین آثار ادبی قابل تاریخ گذاری، مجموعه اشعاری از نویسندگان شیعه در قرن دوم هجری است. از حدود قرن دوم هجری واقعه غدیر خم بعنوان دلیل نویسندگان شیعه برای اثبات برحقی علی بر جانشینی محمد آمده است.


آخرین گفت وگوی منتشر نشده با بنیانگذار علم تغذیه و بهداشت کار ای

خالق تفکر توسعه سلامت
هنوز از پس غبار سال‌‌ها، وقتی آن کارگاه، آن روز، آن نگاه‌‌های خسته و نگرانش را به یاد می‌آورد، اشک چشمانش را پر می‌کند و بغض گلویش را می‌گیرد. نخستین گامی که برداشت از همین نقطه شروع شد. بار‌ها در دانشگاه خوانده بود باید هموطنانش را یاری کند، باید به سلامت آنها بیندیشد و برایشان کاری کند. آموخته بود در دست‌‌های یک پزشک گلی است که به چشمان خسته بیمار دردمند هدیه می‌شود. دکتر حبیب‌الله هدایت بنیانگذار علم تغذیه ایران در سن 96 سالگی چشم از جهان فرو بست آخرین یادگارش برای ما گفت?وگویی شد که قرار بود پس از انتشار به دستش برسد.
کودکی‌‌هایتان چگونه سپری شد؟
سال 1296 در شهرضای اصفهان متولد شدم. تا کلاس پنجم ابتدایی همانجا تحصیل کردم. پس از آن به اصفهان رفته و تا پایان دبیرستان در این شهر تحصیل کردم. دیپلم که گرفتم در رشته پزشکی دانشگاه تهران با رتبه 7 پذیرفته شدم. مشوق اصلی‌تان برای تحصیل چه کسی بود؟ خودم مشوق خودم بودم. زندگی ما خوب و پدرم فردی متمکن بود. در خانه ما به شکل دائم مهمانی بود، ولی من راهم را جدا کرده بودم. آن زمان زندگی در شهر‌های کوچک و در خانواده‌‌های سرشناس براساس چشم‌ و همچشمی بود و زمانی که عضوی از خانواده دور می‌شد، فراموشش می‌کردند.

 

ادامه مطلب...

میگرن

بسیاری از مبتلایان به میگرن می‌گویند کمی پیش از شروع درد، صدای پایش را می‌شنوند،‌ آن وقت نفسشان در سینه حبس می‌شود و مانند یک قربانی دست و پا بسته منتظر می‌مانند تا بیاید و همه چیز را تیره و تار کند، اما این تنها بخشی از واقعیت تلخ میگرن است. این عارضه غیر از این قسمت پرآشوب، بخش خاموشی نیز دارد که بسیار هولناک‌تر است.
پژوهش های جدید منتشرشده در نشریه «پرونشن» نشان می دهد میگرن، بویژه میگرنی که با «آئورا» همراه است، تاثیرات بسیار نامطلوبی بر مغز انسان می گذارد و سبب ایجاد تغییر در ساختمان مغز مبتلایان خواهد شد. متاسفانه این تغییر موقتی نیست، بلکه یک تغییر نامطلوب دائمی به شمار می رود. در هر بار حمله سردردهای میگرنی، مغز تغییراتی دارد که اجتناب ناپذیر است و تا پایان عمر باقی می ماند. اما میگرن همراه با آئورا چه تفاوتی با میگرن معمولی دارد؟ آئورا در واقع علائمی است که قبل از وقوع سردرد میگرنی بروز می کند. تمام کسانی که به این نوع میگرن مبتلا هستند آن را بخوبی می شناسند.
به عبارت دیگر آئورا را می توان حالاتی نظیر رویت سوسو زدن نور درست مانند چراغ های راهنمایی و رانندگی یا نورهایی مواج یا حتی احساس سرد شدن بدن که از پا شروع می شود و به نواحی بالاتر سرایت می کند و نیز احساس سوزن سوزن شدن در دست و پا دانست.

 

 

 

 

 

یافته های جدید
در تحلیل جامعی که در مجله نورولوژی به چاپ رسیده، محققان دریافته اند میگرن می تواند سبب بروز ضایعه ای مغزی شبیه آنفارکتوس شود، اما خطر این ضایعه در هر یک از انواع میگرن متفاوت است. اگر میگرن با آئورا همراه نباشد احتمال بروز ضایعه مغزی نسبت به افرادی که به میگرن مبتلا نیستند چیزی حدود 34 درصد افزایش می یابد و اگر میگرن همراه با آئورا باشد این خطر به میزان 68 درصد افزایش خواهد یافت. به علاوه میگرن اخیر سبب افزایش 44 درصدی خطر تغییر حجم مغز نیز خواهد شد. البته این تغییر حجم در برخی موارد سبب افزایش و در برخی دیگر سبب کاهش بافت های مغزی می شود.
در واقع، این ضایعه در دوران سالمندی بویژه کسانی که فشار خون بالا دارند یا از برخی اختلالات روانی رنج می برند، بروز می کند، اما میگرن می تواند سبب شود این مشکل احتمالا شبیه یک حمله مغزی خفیف بروز کند. البته آن قدر خفیف که فرد به هیچ وجه از بروز آن با خبر نخواهد شد. این ضایعه را در اسکن مغز می توان مشاهده کرد، اما به هیچ عنوان نمود ظاهری ندارد و به همین دلیل خاموش و بی صدا و بدون هیچ تعجیلی با بالا رفتن سن پیشروی می کند. هر چه میگرن شما شدیدتر و دفعات بروز آن بیشتر باشد، طبعا تغییرات ساختار مغزی شما نیز بیشتر و شدیدتر خواهد بود. همین داستان در مورد کاهش حجم مغز نیز صادق است. مغز انسان به طور طبیعی با بالا رفتن سن کوچک می شود، اما میگرن روند طبیعی زوال مغز را سرعت می بخشد. افراد مبتلا به میگرن تغییرات ساختاری را در مغز خود تجربه می کنند که سبب مرگ سلول های مغز آنها می شود. از دست رفتن بافت های مغز ممکن است در آغاز کار، تاثیر مشهودی در روند عملکرد مغز بویژه قوای شناختی از خود بر جای نگذارد، اما اگر به مرور میزان مرگ سلول ها و بافت های از دست رفته زیاد شود، کم کم سبب تضعیف قوای شناختی مغز خواهد شد و کارآمدی آن قوا را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

حتی یک مورد هم مهم است
یافته های علمی به روشنی نشان می دهد تک تک دفعات بروز میگرن را باید جدی گرفت، زیرا هر یک از آنها اثر تقریبا دائمی و البته نامطلوبی بر ساختار مغز افراد مبتلا خواهد گذاشت. پس حتی اگر بتوانید از یک مورد بروز میگرن در سراسر عمر خود جلوگیری کنید، کمک قابل توجهی به حفظ طبیعی ساختار مغز خود کرده اید.
برای این کار لازم است بدانیم عامل اصلی بروز میگرن چیست. متاسفانه همه متخصصان در این که عامل اصلی بروز میگرن چیست، اتفاق نظر ندارند، اما رایج ترین نظر این است که آنچه سبب بروز سردردهای میگرنی می شود در واقع تغییراتی است که به علت نرسیدن خون و مواد غذایی کافی به نواحی مختلف مغز رخ می دهد. این تغییرات راه را بر حمله میگرنی هموار می کند. اگر این دیدگاه رایج را بپذیریم، ساده ترین راه ممکن برای جلوگیری از بروز حملات میگرنی آن است کاری کنید تا حد ممکن جریان خون سالم به سوی مغزتان تسهیل شود. بسیاری از راه هایی که در بروشورها و کتابچه های راهنما آمده است بر همین اساس توصیه می شود.

مواجهه فعال
درست است که بیشتر متخصصان عامل اصلی بروز میگرن را نرسیدن خون و غذای کافی به مغز می دانند، اما در افراد گوناگون بروز حملات میگرنی با اتفاقات دیگری تقارن دارد. این اتفاقات ممکن است درون بدن فرد رخ دهد یا مربوط به محیط اطراف او باشد. به همین دلیل شما می توانید رفتار میگرن خودتان را پیش بینی کنید. برای تحقق این مساله مهم لازم است از همین حالا دست به کار شوید.
بهترین کار این است که شروع به نوشتن اتفاقاتی کنید که پیش از هر بار بروز میگرن رخ می دهد. باید کاملا حواستان را جمع کنید که مثلا پس از خوردن چه غذاهایی سردردهای میگرنی به سراغتان می آید یا قرار گرفتن در کدام شرایط محیطی، مثلا هوای آلوده، سر و صدای زیاد، نور بیش از حد و... شما را در معرض حملات میگرنی قرار می دهد.
برای خانم ها شرایط خاص دیگری نیز وجود دارد. مثلا این که اگر در دوره قاعدگی دچار سردردهای میگرنی می شوید، این سردردها درست در کدام روز یا روزهای این دوره به سراغتان می آید. هر چه دقیق تر این موارد را یادداشت کنید، الگوی دقیق تری از رفتار میگرن خودتان به دست خواهید آورد و به این ترتیب عوامل تحریک کننده را تا حد زیادی خواهید شناخت. / ضمیمه سیب


والدین چگونه قلب کودکان خود را میشکنند؟

والدین چگونه قلب کودکان خود را می‌شکنند؟
محققان دریافتند: تنبیه بدنی و کمبود محبت از سوی والدین در سال‌های نخست زندگی تأثیر مخربی بر سلامت جسمی و روحی فرد در آینده می‌گذارد.

ایسنا: دانشمندان در دانشگاه کالیفرنیا، لس آنجلس (UCLA) موفق به کشف یک رابطه بیولوژیکی قوی بین تجربیات ناخوشایند سال‌های نخست زندگی کودک با بروز مشکلات حاد جسمی و روحی در آینده شده‌اند. «جودیت کارول» نویسنده ارشد این مطالعه تأکید می‌کند: یافته‌های ما نشان می دهد که تأثیر تنبیه بدنی و کمبود توجه از سوی والدین می تواند بر کل سیستم بدن کودک تأثیر منفی گذاشته و سلامت وی را در آینده با خطرات جدی از جمله مشکلات قلبی و عروقی مواجه سازد.
در این مطالعه 756 فرد بزرگسال مورد بررسی قرار گرفتند و 18 نشانگر بیولوژیکی سلامت مانند فشار خون، ضربان قلب، هورمون استرس، کلسترول، اندازه دور کمر و قند خون برای سنجش وضعیت سلامت فرد مورد ارزیابی قرار گرفتند؛ سایر فاکتورهای تأثیر گذار از جمله تغذیه نامناسب و آلودگی های محیطی در نظر گرفته نشدند.
برای تعیین اثر استرس دوران کودکی، پژوهشگران از مقیاس خود گزارشی پرسشنامه خانواده های پر خطر (Risky Families Questionnaire) استفاده کردند. محققان موفق به کشف ارتباط معناداری بین تنبیه بدنی در کودکی و خطرات تهدید کننده سلامتی در بزرگسالی شدند؛ برعکس در افراد بهره مند از محبت کافی از سوی والدین میزان مشکلات جسمی – روحی در بزرگسالی بطور چشمگیری کاهش پیدا می کند.
اثر متقابل تنبیه بدنی و محبت از سوی والدین نشان می‌دهد افرادی که در کودکی از توجه کمتر والدین و میزان بالای تنبیه بدنی برخوردار باشند، در معرض بالاترین مشکلات جسمی و روحی در بزرگسالی قرار خواهند داشت.
به گفته «کارول»، احتمالا راهی برای کاهش تأثیرات تنبیه بدنی دست کم بر سلامت جسمی فرد وجود دارد و اگر کودک از عشق والدین در عین تنبیه بدنی برخوردار باشد، در مقایسه با کودکان بی بهره از توجه والدین کمتر تحت تأثیر مشکلات سلامت جسمی-روحی قرار می گیرد.
نتایج این پژوهش در مجله Proceedings of the National Academy of Sciences منتشر شده است.