سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آموزش متوسطه دوره اول فلاورجان

تبریک

فرارسیدن عید سعید غدیر خم ،عید ولایت را

به همه شیعیان بخصوص همکاران محترم تبریک وتهنیت می گوییم

 امید واریم همگی از برکات این روز مبارک بهره مند شویم

 

مژده دهید ای عاشقان بوی بهاران آمده

خورشید گردیده خموش ، انوار یزدان آمده

آن کس که شد یار رسول ، همدم وهمراز رسول

آن نور عالم تاب دین، برجسم ما جان آمده

مه شرمگین از روی او ، جمله جهان مخمور او

افلاک سر بر کوی او ، سلطان خوبان آمده

حسنش همه عالم گرفت ،گیتی زنامش جان گرفت

زیبنده ی آل نبی ، عطر گلستان آمده

دلها همه حیران او ، سرگشته وشیدای او

مست و خمار روی او ، ساقی یاران آمده

عشق، هم شد عاشقش ، دخت پیمبر واله اش ،

دُراست درآن باده اش ،محبوب رحمان آمده

شادی کنان دراین زمین ،فریاد تا عرش یقین

کین زاده و فرزند دین ، با دست سبحان آمده

 

 

 


عید غدیر

   
 

در باب عید غدیرآمده است:

روز عید غدیر عید الله الاکبر و عید آل محمّد(ص) است و در روایتی از امام صادق(ع) آمده است که از آنجناب پرسیده شد آیا مسلمانان را غیر از جمعه و فطر و قربان عیدی هست؟

فرمودند:آری. عیدی هست که حرمتش از هم? اعیاد بیشتر است.

راوی گفت: کدام عید است؟

حضرت فرمودند: روزی است که پیامبر(ص) امیر المومنین علی(ع) را به جانشینی خود نصب فرمود و اعلام کرد: هر که من مولا و آقای اویم، پس علی مولا و آقا و پیشوای اوست و آن روز هیجدهم ذی الحجه است.

راوی گفت: در آن روز چه کار باید انجام داد:

فرمود: باید روزه بدارید و عبادت کنید و محمد و آل محمد(ص) را یاد کنید و بر ایشان صلوات فرستید. رسول خدا(ص)، علی(ع) را وصیّت کرد که این روز را عید گرداند و هر پیامبری به جانشین خویش وصیّت می کرد این روز را عید گرداند.

و در حدیثی از امام رضا(ع) خطاب به ابن ابی نصر بزنطی آ مده است که فرمود: ای پسر ابی نصر! هر کجا که باشی بکوش روز عید غدیر نزد قبر مطهّر حضرت امیر المومنین حاضر شوی. به درستی که خداوند می آمرزد در این روز از هر مرد و زن مومن گناه شصت سال ایشان را؛ و از آتش دوزخ آزاد می کند دو برابر آنچه که در شبهای قدر و فطر و ماه رمضان آزاد کرده است و پرداخت یک درهم در این روز به برادران مومن برابر با هزار درهم در اوقات دیگر است؛ و در این روز به برادران مومن خود نیکی و احسان کن و هر مرد و زن مومن را شاد گردان. به خدا سوگند اگر مردم فضیلت این روز را چنان که باید بدانند، هر آینه فرشتگان با ایشان هر روز ده مرتبه مصافحه کنند.

 

برای این روز شریف اعمال زیادی وارد شده که ما به اختصار به بعضی از این اعمال اشاره می کنیم. (جهت تفصیل بیشتر به کتاب شریف مفاتیح الجنان مراجعه شود.)

1- روزه.

2- غسل کردن.

3- زیارت حضرت علی(ع) که یکی از آنها زیارت "امین الله" است.

4- خواندن دعای "ندبه".

5- چون مؤمنی را ملاقات کند، این تهنیت را بگوید: «الحمد الله الذی جعلنا من المتمسّکین بولایه امیر المومنین و الائمه المعصومین علیهم السلام

 

و برای این امور فضیلت بسیاری ذکر شده است:

پوشیدن لباسهای نیکو - زینت کردن - استعمال بوی خوش - شادی کردن و شاد نمودن شیعیان امیر المومنین - گذشت از تقصیر شیعیان - برآوردن حاجت آنان - صله رحم - اطعام اهل ایمان - شکر و سپاس به خاطر نعمت بزرگ ولایت و...  


امام هادی(ع)



 امام هادی علیه السلام

نام شریف دهمین امام شیعیان حضرت امام هادی علیه السلام، علی است. در میان القاب فراوان آن امام، «هادی» شهرت بیشتری دارد. کنیه امام هادی علیه السلام ابوالحسن است. سال ولادت حضرت هادی 212 یا 214 هـ.ق است و محل ولادتش، جایی به نام صریا در نزدیکی مدینه .

پدر بزرگوار امام هادی، حضرت امام محمد جواد علیه السلام است و مادر بزرگوارش بانویی به نام سمانه مغربیه. از دوران کودکی امام هادی جز چند واقعه، چیزی در تاریخ ثبت نشده است. با شهادت امام جواد علیه السلام در سال 220 هـ.ق، حضرت هادی در سن هشت یا شش سالگی به امامت رسیدند.

اگر چه حضرت هادی 42 سال بیشتر عمر نکرد، اما دوران 34 ساله امامت او نسبت به دوران امامت برخی دیگر از ائمه علیهم السلام طولانی‌تر است. پدر بزرگوار امام هادی علیه السلام در مواردی به امامت فرزندش تصریح فرموده است. امام هادی به‌دلیل قابلیت و لیاقت و عنایت الهی، از جایگاهی رفیع نزد خداوند برخوردار است.

 

میلادامام هادی علیه السلام را به همه همکاران عزیز تبریک می گوییم.

 

قالَ علیه السلام : الْهَزْلُ فکاهَةُ السُّفَهاءِ، وَ صَناعَةُ الْجُهّالِ.

 

فرمود: مسخره کردن و شوخى هاى - بى مورد -

از بى خردى است و کار انسان هاى نادان مى باشد.


مدرسه هوشمند

مدرسه هوشمند چیست؟                               

مدرسه هوشمند مدرسه ای است که کنترل و مدیریت آن مبتنی بر فناوری رایانه ای و شبکه ای انجام می شود و محتوای اکثر دروس آن الکترونیکی و سیستم ارزشیابی و نظارت آن هوشمند است و دانش آموزان نقش یاد دهنده و یادگیرنده را بر عهده دارند. در این مدرسه برنامه درسی محدود کننده نیست و به دانش آموزان اجازه داده می شود از برنامه های درسی خود فراتر گام بردارند.  روش تدریس این مدارس بر اساس دانش آموز محوری است و تأکید بر مهارت فکر کردن و فراهم ساختن محیط یاددهی و یادگیری از راهبردها و خط مشی های اینگونه مدارس است.

در مدارس هوشمند کامپیوتر جایگزین تخته سیاه و CD جایگزین دفتر مشق می گردد. دانش آموزان می توانند از طریق اینترنت اطلاعات بسیاری را درباره هر موضوع که بخواهند بدست آورند. در این سیستم معلم و شاگرد هر دو تولید محتوای الکترونیکی و درس را به صورت CD ارائه می کنند.

در مدارس هوشمند آموزش منحصر به معلم نیست، دانش آموز نقش اساسی در آموختن مباحث علمی دارد. دبیران با استفاده از محتوای درسی الکترونیکی موجب تفهیم بهتر مطالب درس می شوند و دانش آموزان هم این فرصت را دارند که توانایی و قابلیتهای خود را به صورت انفرادی یا پروژه آشکار و به تولیدمحتوا بپردازند.

مدارس هوشمند راهی است در جهت رشد فکری دانش آموزان. در چنین مدارسی روحیه پرسش و جست و جو گری، جایگزین روحیه بی هدف دانش آموزان خواهد شد.

مدارس هوشمند تلاش می کنند شرایطی را به وجود آورند تا در دانش آموز روحیه «خود آغازگری» «خود یابی»، «خودآموزی»  و «خود رهبری» در نسل جدید بوجود آورد تا شخصاً در فرایند تعلیم و تربیت نقش فعال داشته باشند.

اهداف مدارس هوشمند

1- رشد همه جانبه دانش آموزان (ذهنی- جسمی- عاطفی و روانی)                                                               

2- ارتقاء تواناییها و قابلیت های فردی

3- تربیت نیروی انسانی متفکر و آشنا به فناوری

4- افزایش مشارکت مردمی

 

راهبردها و خط مشی ها

1- تأکید بر مهارت فکر کردن

2- تدریس ارزشها و زبان از طریق آموزش

3- فراهم نمودن محیط یاددهی، یادگیری

4- فراهم کردن انواع شیوه های آموزش جذاب

5- آگاهی دادن به اولیاء در مورد آنچه در مدرسه واقع شده است.

 

با توجه به اهداف مدرسه هوشمند و با توجه به

نوع جهت‌گیری آن در تربیت دانش‌آموزان، نیاز به تجهیزات و امکاناتی دارد که در

 مدارس سنتی به آن نیازی نیست. این تجهیزات شامل موارد زیر است:

1-تجهیزات سخت افزاری و شبکه شامل:

الف- سرور                     ب-رایانه شخصی به تعداد مورد نیاز                       

 ج- چاپگر و اسکنر ح- پهنای باند متناسب برای شبکه  WAN           

  چ-تجهیزات شبکه  Activ/Passive            

 2- نرم افزار شامل:

الف- وب سایت                     ب-نرم افزار های پایه                                        

 ج- نرم افزار های آموزشی چند رسانه ای 

 چ- نرم افزار های ساخت محتوای دروس            

ح- نرم افزار های کاربردی              د- نرم افزار اتوماسیون اداری

3- تجهیزات تامین برق اضطراری



گزیده ای از دعای عرفه

 

     گزیده ای از دعای امام حسین (ع) در روز عرفه

ستایش سزاوار خداوندی است که کس نتواند از فرمان قضایش سرپیچد و مانعی نیست که وی را از اعطای عطایا، باز دارد. و صنعت هیچ صنعتگری بپای صنعت او نرسد. بخشنده بیدریغ است. اوست که بدایع خلقت را بسرشت و صنایع گوناگون وجود را با حکمت خویش استوار ساخت. پروردگارا......

ادامه مطلب...

تبریک


ز اسماعیل جان تا نگذری مانند ابراهیم       به کعبه رفتنت تنها نماید شاد شیطان را

عید قربان با نماز و عبادتش، با ذکر و دعایش، با قربانى و صدقات و احسانش

بسترى براى جارى ساختن مفهوم عبودیت و بندگى است


این عید بزرگ را به همه همکاران محترم تبریک می گوییم.


ویژگیهای مدیر موفق و مدیر خلاق

ویژگیهای مدیر موفق و مدیر خلاق


سخن گفتن از مدیریت بدین معنا نیست که انسان چگونه بتواند یک اداره و یا سازمان مشخص را اداره نماید، بلکه مراد از مدیریت این است که ما چه قوانین را برای مدیریت داشته باشیم و چگونه بتوانیم در هر شرایط و زمان خود را به آن قوانین پایبند بدانیم و مدیریت خود مان را آنطور با قوانین جامعه مورد نظر هماهنگ کنیم که نه خود ما و نه جامعه از آن ضرر ببیند؟

ادامه مطلب...

روش تدریس بااستفاده از IT

روش تدریس بااستفاده از IT

یکی از مهم ترین موضوعاتی که امروزه دست اندرکاران تعلیم و تربیت کشور را به خود مشغول کرده است، نحوه ی مواجه شدن آموزش و پرورش با فرصت ها و تهدید های حاصل از گسترش و توسعه ی فناوری اطلاعات و ارتباطات و برنامه ریزی دقیق و اصولی برای بهره بردای و استفاده از آن است به ویژه ، با توجه به تاثیر این فناوری های نوین در شیوه های یاددهی - یادگیری و تغییر نقش معلمان ، ضروری است که زمینه هایی فراهم شود تا ......

ادامه مطلب...

طرحدرس

 مراحل نوشتن طرح درس

مقدمه:

طرح درس یا سناریوی آموزشی برای نخستین بار در سال 1918 توسط"فرانکلین بوبیت" مطرح شد و لزوم استفاده از سازماندهی در امر یاددهی – یادگیری مورد تأکید قرار گرفت. طرح درس به شکل امروزی آن، در سال 1950 به وسیله روان شناسان برجسته امر تعلیم و تربیت "بنجامین . اس . بلوم" شکل گرفت و در سال 1962 " رابرت گلیرز" نظرات تکمیلی خود را در راستای دیدگاههای بلوم مطرح کرد که تا به امروز نیز مدنظر برنامه ریزان و هدف گذاران آموزشی و دست اندرکاران امور آموزشی در سطح جهان بوده است.

 

ادامه مطلب...