سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آموزش متوسطه دوره اول فلاورجان

خداحافظی با مرگ ناگهانی قلبی

خداحافظی با مرگ ناگهانی قلبی+عکس
سیستم جدیدی برای انتقال دارو به بافت های قلبی با استفاده از نانوگلوله ها ابداع شده است. این ابتکار عمل امیدوارکننده توسط گروهی از محققان دانشگاه استنفورد به سرپرستی محقق ایرانی دوره فوق دکتری انستیتو قلب این دانشگاه صورت گرفته است.

به گزارش خبرگزاری مهر، محققان مدرسه پزشکی دانشگاه استنفورد می گویند با استفاده از تازه ترین دستاوردهای فناوری نانو پپتید یا نوعی پلیمر خاص ابداع کرده اند که قابلیت انتقال دارو به بخش مشخصی از بافت قلبی بیمار را دارد. دکتر وحید سرپوشان درحالی این پروژه را هدایت می کند که نسبت به اثرگذار بودن آن در درمان بیماریهای قلبی امیدهای زیادی دارد.

در این دستاورد دکتر مرتضی محمودی از دانشگاه تهران و محقق مهمان دانشگاه استنفورد نیز حضور چشمگیری داشته است. این محققان فرمولی جدید برای انتقال نوعی پلیمر درمانی موسوم به Peptide Apelin به بافت قلبی ابداع کرده اند. این سیستم انتقالی که به طرز چشمگیری پایداری پلیمر را افزایش می دهد روزنه امیدوارکننده ای برای درمان بیماریهای قلبی به روی محققان گشوده است. مطالعات اولیه نشان می دهد موشهای آزمایشگاهی که با استفاده از این سیستم نوین انتقالی مورد درمان قرار گرفته اند در شرایط سلامتی به مراتب بهتری نسبت به قبل قرار دارند و همین موضوع محققان را نسبت به اثرگذار بودن آن در بیماران انسانی امیدوار کرده است.

نتایج این دستاورد ارزشمند در نشریه Biomaterials منتشر شده که با استقبال محققان علوم پزشکی نیز همراه بوده است. از جمله ناراحتی های قلبی که با استفاده از این روش نوین امیدهای زیادی به درمان آن وجود دارد Hypertrophy یا رشد ناهنجار اندام یا بافت در اثر بزرگ شدن یاخته ها است.
این عارضه قلبی به مرگ ناگهانی افراد مستعد و همچنین ورزشکاران منجر می شود. به عقیده محققان بروز این بیماری به واسطه استرس بیش از حد ناشی از تمرینات ورزشی روی می دهد.

ویژگی های یک خانواده سالم

خدا کند امشب شوهرم دیر بیاید!
بعضی ها فکر می کنند همین که با همسر و فرزندشان مشکل آنچنانی ندارند و صدای داد و بیدادشان، گوش فلک را کر نمی کند، خانواده سالمی دارند. آنها تصور می کنند، اگر اهل اعتیاد نیستند و تا به حال پایشان به پاسگاه پلیس و دادگاه کشیده نشده، پس جزو خانواده های سالم این مملکت هستند. درستی یا نا درستی تصورشان با خودشان، اما روانشناسان، ویژگی های دیگری را در مورد یک خانواده سالم عنوان کرده اند.

 

خانواده هایی که بتوانند خود را به تعادل برسانند و درگیر یا مغلوب مشکلات مختلف و موقعیت های چالش انگیز نگردند و از پا نیفتند و بتوانند از سیستم سالم مراوده و ارتباط مطلوب، مرز متناسب و... برخوردار گردند، در چرخه خود از سلامت و انسجام مناسبی برخوردار گردیده و اعضاء آن، خوشبختی و شادکامی را به صورت روشن تری احساس می کنند.

 
ببینید خانواده تان ویژگی های زیر را دارد:

1- در خانواده های سالم، زن و مرد برای دیدن و رسیدن به یکدیگر لحظه شماری می کنند، ساعتی که مرد از یک روز شلوغ کاری، به خانه بر می گردد، برای زوج های خوشبخت و سالم ، ساعت اوج روز است، دلشان می تپد و خودشان را برای دیدن یکدیگر آماده می کنند، در صورتی که در خانواده های با سطح سلامت پایین تر، زن و شوهر به سفر رفتن و یا میهمانی رفتن یکدیگر به صورت جدا جدا، علاقه دارند و دائم می گویند: خدا کند امشب شوهرم دیر بیاید و یا ای کاش خانمم امشب خونه مادرش بماند!

 

2- در خانواده های سالم، زن و شوهر برای یکدیگر گفتنی بسیار دارند و هر گاه در کنار هم باشند، میان آن ها گفتگوی گرمی برقرار می شود، اتفاقات روز گذشته را برای یکدیگر بازگو می کنند، در مورد اطرافیان صحبت می کنند و نظر می دهند و نظر طرف مقابل را جویا می شوند، آب و هوا، تیترهای خبری، برنامه های آینده، جوک و ...خلاصه باهم حرف می زنند،

در خانواده های خوشبخت، اعتماد وجود دارد و اعضاء به راحتی گفته های یکدیگر را پذیرفته و در درستی آن تردید نمی کنند ولی در خانواده های غیرخوشبخت، برای دریافت پذیرش گفته خود، پیوسته بایستی برای دیگر اعضاء سوگند خورد.

در صورتی که خانواده های غیرخوشبخت، بیشتر لحظه ها به قهر می گذرد و پرسش و پاسخ ها میان آن ها بسیار کوتاه هستند و هر گاه زن و شوهر کنار هم قرار بگیرند، شوهر، روزنامه می خواند، جدول حل می کند، تلویزیون نگاه می کند یا برعکس... یا به عبارتی هر کس به کاری مشغول می گردد.

در خانواده های خوشبخت، اعتماد وجود دارد و اعضاء به راحتی گفته های یکدیگر را پذیرفته و در درستی آن تردید نمی کنند ولی در خانواده های غیرخوشبخت، برای دریافت پذیرش گفته خود، پیوسته بایستی برای دیگر اعضاء سوگند خورد

3- در خانواده های خوشبخت، همسران به سلیقه هم آشنا بوده و به آن عمل می کنند، برای نمونه، خوراک، پوشاک، معاشرت یا رفت و آمد و خرید. آن چیزی را می پوشند که عشقشان دوست دارد، آن رفتاری را می کنند که همسرشان می پسندد، در صورتی که در خانواده های غیرسالم، همسران نسبت به سلیقه طرف مقابل بی خبر و بی تفاوت بوده و تنها به خواسته های شخصی خود اندیشیده و عمل می کنند.

 

4- در خانواده های سالم و خوشبخت، اتحاد، همبستگی و یکپارچگی وجود دارد اما در خانواده غیرخوشبخت، گسستگی و تکروی، هر گاه میان اعضاء خانواده ای واژه هایی هم چون «به من چه»، «به تو چه»، «به من مربوط نیست»، «به تو مربوط نیست»، «به کسی مربوط نیست»، «به خودم مربوط است»، را بسیار شنیدید، این گمان را ببرید که با خانواده ای بدون آینده و غیر خوشبخت، رو به رو هستید. در خانواده سالم" منی" وجود ندارد، همه اش "ما"ست.

 

5 - در خانواده های خوشبخت، اعتماد وجود دارد و اعضاء به راحتی گفته های یکدیگر را پذیرفته و در درستی آن تردید نمی کنند ولی در خانواده های غیرخوشبخت، برای دریافت پذیرش گفته خود، پیوسته بایستی برای دیگر اعضاء سوگند خورد، سوگند به جان این و آن، یا به مقدسات شان و طرف مقابل، در تلاش برای فهمیدن صحت حرف همسر است و یا گرفتن یک سوتی که مشت او را باز کند!

 

6- در خانواده های خوشبخت، احترام وجود دارد، در ارتباطات گفتاری و غیرگفتاری و همین طور درخواست نیازها و پاسخ به آن ها و ارائه سرویس و برخورد با یکدیگر به گونه ای است که دارای استاندارد ادب و حرمت و با وجود صمیمیت، مدیریت و حرف شنوی از بزرگ ترها و در نظر گرفتن موقعیت کوچک ترها در یک مجموعه، رعایت گشته و لحاظ می شوند.

 

7- در خانواده های خوشبخت، بودن با یکدیگر را هر جایی که ممکن باشد، همچون میهمانی، مسافرت، خرید، پارک و حتی در مراسم سوگواری و به خاک سپاری به بودن با دیگران، ترجیح می دهند. در صورتی که خانواده های غیرسالم، مرد خانواده بیشتر به برنامه های مجردی مردانه، کشش و رغبت نشان می دهد و زن خانواده بیشتر به میهمانی و دوره ها و مسافرت های زنانه و غیرخانوادگی، علاقه نشان می دهد.

با نگاهی به کتاب خانواده بالنده، نوشته محمد مهدی امیری


ظرفهایی که سرطان میآورند

ظرف‌هایی که سرطان‌می‌آورند

با نزدیک شدن به ایام محرم، هرساله متولیان سلامت کشور از نظارت و کنترل‌های شدید بر تهیه و توزیع نذورات تکایا و حسینیه‌ها می‌گویند.

روز گذشته هم وزارت بهداشت از بازرسی و نظارت ‌بر تهیه مواد غذایی‌ در ایام عزاداری‌ حسینی خبر داد. با این حال به‌نظر می‌رسد که این نظارت‌ها جدی نیست، چراکه هرساله شاهد استفاده گسترده تکایا و مردم از ظروف یکبار مصرف پلاستیکی هستیم که به گفته کارشناسان تهدیدی جدی برای سلامت مردم است.

به گزارش همشهری، سال‌هاست که ظروف یکبار مصرف پلاستیکی با همه خطرات‌شان به دلایل مختلف با زندگی مردم گره خورده‌اند. در همه این سال‌ها همواره کارشناسان بهداشتی از خطرات جدی این ظرف‌ها بر سلامت گفته‌اند و مسئولان وزارت بهداشت هم مدام از نظارت و کنترل‌های جدی خبر داده‌اند اما باز هم هنوز دست‌کم در آستانه محرم و صفر بازار این ظروف گرم می‌شود.کمیسیون فرهنگی هیات دولت در 29شهریورماه1389، دستگاه‌های دولتی را برای استفاده از ظروف گیاهی یکبار مصرف به‌جای ظروف پلاستیکی ملزم کرد اما به‌نظر می‌رسد که این مصوبه حتی در دستگاه‌های دولتی هم اجرایی نشده است.به گفته کارشناسان، براساس جدید‌ترین تحقیقات، استفاده نادرست از ظروف یکبار مصرف پلاستیکی، پس از آزبست و اشعه‌ایکس، از عوامل بروز انواع سرطان و سایر بیماری‌ها محسوب می‌شود. آنها می‌گویند که وقتی غذاها و نوشیدنی‌های داغ در این ظروف ریخته می‌شود، ذرات خطرناکی از سطوح داخلی ظروف یکبار مصرف پلی‌اتیلنی خارج شده و در مواد غذایی آزاد می‌شود. همین مسئله خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد. علاوه بر این، سرایت مواد سمی از این ظروف به بدن در درازمدت هم سبب بروز انواع بیماری‌ها در انسان می‌شود.هنگام تماس مواد غذایی داغ با مواد پلاستیکی، مواد سمی وارد غذا شده و در بافت چربی بدن ذخیره می‌شود و کم‌‌کم به یک ماده سرطان‌زا تبدیل خواهد شد.

دکتر سیدعلی کشاورز، متخصص تغذیه و مدیر گروه تغذیه بالینی دانشگاه علوم پزشکی تهران، به همشهری می‌گوید: هنگام ساخت پلاستیک، مقداری از واحد‌های سازنده پلاستیک به‌صورت آزاد باقی می‌ماند که حاوی سم هستند. به همین دلیل، توصیه جدی این است که مردم برای چای و نوشیدنی‌های داغ و همچنین انواع غذاهای گرم از ظروف یکبار مصرف پلاستیکی استفاده نکنند.دکتر کشاورز که سم‌شناس غذا نیز هست، همچنین می‌گوید: بهتر است تمام افرادی که نذر دارند در ایام محرم از ظروف یکبار مصرف گیاهی که ترکیبات آن شامل نشاسته ذرت‌یا پروتئین و یا چربی است، استفاده کنند. البته این ظروف، هم خیلی در دسترس نیستند و هم قیمت بالایی دارند و برای هیئت‌ها و تکایا خرید انبوه آنها امکان ندارد. بنابراین باید دولت برای توسعه این فرهنگ حمایت مالی داشته باشد. همکاری‌های بین‌بخشی نیز با وزارت بهداشت ضروری است. البته با رعایت اصول بهداشتی حتی می‌شود از همان روش قدیمی و توزیع غذا در ظروف غیریکبارمصرف استفاده کرد. این کار هرچند ممکن است برای هئیت‌ها سخت یا نشدنی باشد اما توزیع چای در لیوان و استکان‌های شیشه‌ای اقدام خوبی است که برخی هیئت‌ها به آن توجه جدی دارند.

وزارت بهداشت چه می‌گوید؟

وزارت بهداشت امسال هم مثل سنوات قبل از صدور دستورالعمل برای نظارت و تشدید بازرسی‌ها از اماکن تولید و توزیع نذورات، مساجد، تکایا و حسینیه‌ها خبر داده و گفته است که با مسئولان هیئت‌های عزاداری، جلسات مختلف‌ برگزار خواهند کرد.

دکتر علی‌اکبر سیاری، معاون بهداشتی وزارت بهداشت با اعلام خبر تشدید نظارت‌ها می‌گوید: باید برای توزیع چای و مواد غذایی گرم از ظروف یکبار مصرف مناسب استفاده شود و از فروبردن لیوان و پارچ به داخل ظروفی که آب و شربت داخل آن است، جلوگیری شود.

مهندس سیدرضا غلامی، معاون فنی بهداشت محیط مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت هم‌ بر لزوم استفاده از ظروف گیاهی یکبار مصرف برای توزیع نذورات گرم، چرب و حاوی PH اسیدی تاکید می‌کند.

هنوز چند روزی تا برپایی هیئت‌ها باقی است و مسئولان آنها برای خرید ظروف توزیع چای و غذا اقدام نکرده‌اند. آیا با همه این توضیحات می‌توان امیدوار بود که امسال این موضوع بیشتر از گذشته مورد توجه قرار گیرد؟

 


وقتی وسواس بلای? جانتان ?میشود

وقتی وسواس بلای? جانتان ?می‌شود

اما این شک‌ها و عادت‌ها بهنجار و دردسرساز نیست و مانعی برای زندگی روزمره به‌وجود نمی‌آورد. فقط زمانی اختلال وسواس تشخیص داده می‌شود که این مشکلات آنقدر شدت یابد که موجب ناراحتی شدید شود و زندگی فرد را با مشکل روبه‌رو کند.


وسواس‌ها نگرانی‌های نسبتا پایداری هستند، افکار یکسان، تخیلات یا تکانه‌های برگشت‌پذیر و لجوج که ناخواسته تکرار و موجب تشویش، ترس و غالبا بروز خجالت در فرد می‌شوند که تلاش‌های او برای فرار از دست آنها در بیشتر موارد با شکست همراه است. اکثر افراد مبتلا به وسواس در رفتارهایشان کند هستند. این افراد برای کارهای ساده وقت زیادی را صرف می‌کنند و تمایل دارند کارها را بدرستی و دقیق انجام دهند و روش انجام کارها نگرانشان می‌کند. آنها به جزئیات اهمیت می‌دهند و درباره آنچه می‌گویند شک و تردید دارند. به طور مکرر پاسخ‌های قبلی خود را با طرف گفت‌وگوی خود مرور می‌کنند تا مطمئن شوند در جزئیات دچار اشتباه نشده‌اند.

معمولا وسواسی‌ها بدخلقی و بدقلقی‌های خاص خود را دارند که برای اطرافیانشان گاهی کسل‌کننده بوده و افرادی نچسب به نظر می‌آیند
. کار و ازدواج فرد وسواسی نیز ممکن است به دلیل تعلل و ناتوانی او در تصمیم‌گیری به خطر بیفتد. چنین فردی ممکن است به دلیل اصرار در این که همه واژه‌ها و محاسبات را به کامل‌ترین شکل انجام دهد و بنویسد، فرصت زیادی را از دست بدهد و نتواند در زمان مقرر گزارش‌ها یا صورتحساب‌ها را تهیه کند و به همین دلیل در محل کار خود دچار دردسر شود.
به نظر می‌رسد مشکلات وسواسی بتدریج کنترل قابل ملاحظه‌ای در زندگی همه افراد خانواده ایجاد می‌کند. روش غذا خوردن، طریقه لباس پوشیدن، روش نظافت و... باید براساس تمایلات فرد وسواسی انجام شود و همسر، فرزندان و پدر و مادر بناچار باید تحمل کنند و غالبا هم هیچ‌کس جرات مخالفت با او را ندارد.

در نیمی از این افراد شروع نشانه‌های وسواس در پی یک اتفاق تنش‌زا مانند حاملگی، طلاق، مشکلات شغلی، مرگ یکی از نزدیکان یا حتی ازدواج روی دهد. طبیعی است به دلیل ماهیت مشکل‌ساز و سواس اغلب ما در جستجوی راهی هستیم که بتوانیم نگرانی و وسواس را از خود دور کنیم. محققان در پی مطالعات کنترل‌شده به این نتیجه رسیده‌اند که درمان دارویی و رفتاردرمانی و یاری کردن اطرافیان شخص وسواسی تاثیر قابل ملاحظه‌ای در کاهش و رفع علائم وسواس و درمان وی دارد.

گرفتار کدامیک از علائم وسواس هستید

ـ شویندگان و تمیزکنندگان: این دسته افراد به وسواسی از نوع آلوده شدن به وسیله اشیاء گرفتارند و برای پرهیز از هر نوع آلودگی یک یا چند عمل تشریفاتی برای خود قائل می‌شوند مانند شست?وشوی بیش از حد دست‌ها، دوش گرفتن‌های طولانی یا تمیز کردن منزل در ساعات متوالی. هدف اصلی فرد مبتلا، فقط بازگرداندن احساس آرامشی است که از وی سلب شده است.

ـ وارسی‌کنندگان: کسانی هستند که به منظور پیشگیری از بروز حادثه یا فاجعه‌ای به طور افراطی همه چیز را وارسی و بازبینی می‌‌کنند. اگر شما به وسواس وارسی کردن دچار باشید ممکن است دوازده مرتبه اجاق گاز و قفل درها را وارسی کنید، اما هنگامی که باز به در قفل شده نگاه می‌کنید باز هم از قفل شدن آن مطمئن نیستید و اگر شما دچار آداب وارسی کردن باشید ممکن است در حین صحبت به طور مکرر از دیگران بپرسید که به آنها توهین کرده‌اید یا نه. حتی ممکن است به‌خاطر اطمینان از سلامتشان هر هفته چندبار تلفنی با پزشکان تماس بگیرند یا آن‌که با آنان ملاقات کنند.

ـ تکرارکنندگان: اگر شما به وسواس تکرار مبتلا هستید، احساس می‌کنید ناچارید حرکات ساده‌ای را چند بار انجام دهید، شستن بخشی از بدن خود? یا شانه کردن موهای سر به دفعات زیاد. ممکن است تا زمانی که این حرکات را به همان تعداد انجام ندهید احساس راحتی نکنید. ممکن است احساس کنید دستخط خوبی ندارید و به همین دلیل نوشته‌هایتان را پاره کنید و دوباره بنویسید و در نتیجه در انجام کارهای ساده‌ای مانند ارسال نامه یا نوشتن تشکر نیز مشکل داشته باشید. فردی با وسواس تکرار گرفتار احساس اجبار در شمارش کاشی‌های زمین، کتاب‌های روی قفسه یا میخ‌های روی دیوار می‌شود.

ـ نظم‌دهندگان: کسانی هستند که علاقه دارند آنچه در اطراف‌شان است به شیوه‌ای مطمئن نظم و ترتیبی استوار و محکم به شکلی قرینه داشته باشد. برای مثال نیاز دارند رختخوابشان بی‌نقص و حتی بدون یک چروک باشد یا مثلا قرص‌های مورد مصرف روزانه‌شان را با طرح و نظمی خاص در قفسه قرار دهند و هر بار که دانه‌ای از آن را برمی‌دارند این نظم و ترتیب را به حالت اولیه بازگردانند. معمولا نظم‌دهندگان هنگام مواجهه با بی‌نظمی با یک احساس ناآرامی همه‌جانبه که به صورت غلیان در وجودشان شعله‌ور می‌شود، خود را ناچار به درگیر شدن به یک عمل وسواسی می‌بینند.

ـ انبارکنندگان: این افراد اشیای بی‌ارزش را جمع‌آوری می‌کنند و ناتوان از دور ریختن اشیای به‌دردنخور هستند. اگر شما دچار وسواس اندوختن هستید، بر اثر ترس و وسواس ممکن است چند اتاق پر از روزنامه‌های قدیمی، یادداشت، انواع قوطی، دستمال، لباس و شیشه‌ای خالی داشته باشید. شما این وسایل به‌دردنخور را دور نمی‌ریزید، زیرا می‌ترسید چیزی را دور بریزید که روزی به کارتان می‌آید. یک انبارکننده ممکن است هنگام قدم زدن در خیابان تکه‌های کوچک کاغذ را به امید این‌که شاید روزی به کار آید، جمع‌آوری و در منزل خود انبار کند. در حالی که دیگران متوجه بی‌ارزش بودن این جمع‌آوری هستند، شخص احتکارکننده آنها را بسیار ارزشمند می‌پندارد. بعضی افراد با وسواس احتکار برای سال‌های متمادی به جمع‌آوری روزنامه می‌پردازند که شاید زمانی به مقاله خاصی نیاز پیدا کنند. در موارد شدید خانه این فرد دیگر جای خالی نخواهد داشت.

ـ وسواس بدون اجبار: شما ممکن است به افکار پرخاشگرایانه‌ای دچار باشید که به نظر می‌رسد به زور به ذهنتان راه می‌یابند. گر چه ممکن است آدابی عملی نداشته باشید، اما این افکار وسواسی می‌توانند آن قدر شدت یابند که فعالیت‌های اجتماعی و کار را برای شما غیرممکن کنند. آنها ممکن است دائم نگران این باشند که مبادا کار غیراخلاقی یا نادرستی از آنان سر زده باشد یا این وسواس را دارند که آیا به دیگران دروغ گفته‌اند یا دیگران را گول زده‌اند.

نه تمسخر نه سرزنش

اطرافیان افراد وسواسی معمولا در برخورد با این افراد دچار مشکل می‌شوند. نزدیکان باید این آگاهی را داشته باشند که تا جای ممکن سر به سر فرد وسواسی نگذارند و سعی کنند ذهن بیمار را به مساله یا فعالیت مورد علاقه‌اش مشغول کنند تا از تکرار رفتار او جلوگیری کنند. به طور مثال اگر فرد وسواسی عادت به رفتار تکراری و حاشیه‌پردازی و جزئی‌نگری و تشریفات وسواسی دارد، ذهنش را معطوف ?چیزی کنند تا تمرکز او ?نسبت به رفتار تکراری از بین برود. باید مانع ورود استرس به این شخص شوند و بسیار با احتیاط با او ارتباط برقرار کنند مثلا خبرها و گزارش‌های ناراحت‌کننده ?به او ندهند، مسخره نکنند و حوصله او را داشته باشند. یکی از اشتباهاتی که اطرافیان وسواسی‌ها مرتکب می‌شوند این است که افراد وسواسی را با شماتت و سرزنش می‌کوبند و از این رهگذر می‌کوشند آنها را از رفتار وسواسی بازدارند.
در نارسایی این روش همین بس که افراد وسواسی علاوه بر این‌که رفتارشان را تغییر نمی‌دهند، حالت دفاعی به خود گرفته و بر عمل خود صحه می‌گذارند.از همه مهم‌تر از افراد دیگر فاصله می‌گیرند و این جدایی و فاصله زیاد زمینه وسواس در آنها را بیشتر می‌کند چه در پنهان و به طور آزادانه تسلیم افکار وسواسی خواهند شد و از این گذشته عمل خود را صحیح و اصولی قلمداد خواهند کرد. بهتر است به جای شماتت و سرزنش این‌گونه بیماران به آنها کمک کنیم تا هر چه زودتر به پزشک معالج مراجعه کنند، زیرا هر چه طول مدت وسواسی بودن آنها زیادتر شود، امکان معالجه‌شان کمتر می‌شود.

شیوه‌های خود ـ یاری رهایی از وسواس فکری در تصمیم‌گیری

1ـ هنگام تصمیم‌گیری به خود تردید راه ندهید. اجازه ندهید افکار منفی بر شما مسلط شود وگرنه نمی‌توانید هیچ کاری انجام بدهید. باید همیشه دیدی مثبت نسبت به توانایی‌های خود داشته باشید.

2ـ ا گر از عواقب احتمالی تصمیم خود هراس داشته باشید، قادر به تصمیم‌گیری نخواهید بود، فکر شکست را از خود دور کنید تا بتوانید بر وسواس خویش غلبه کنید.

3ـ تا زمانی که کاملا به اشتباه بودن تصمیمتان پی?نبرده‌اید، آن را تغییر ندهید، تا رسیدن به نتیجه نهایی حوصله به خرج دهید و هیچ?کاری را نیمه‌کاره رها نکنید. از این شاخه به آن شاخه پریدن هیچ حاصلی دربر ندارد.

4ـ اجازه ندهید دیگران در تصمیم‌گیری شما دخالت کنند، مگر این‌که قصد مشورت داشته باشید. در هر حال بکوشید تصمیم نهایی ـ البته در صورت صحیح بودن آن ـ را خود بگیرید.

5ـ هیچ‌گاه عجولانه تصمیم نگیرید، ممکن است شکست بخورید و شکست زمینه وسواس‌تان را بیشتر می‌کند، به طوری که دیگر قادر به تصمیم‌گیری نخواهید بود.


عمومی شدن حریم خصوصی در فضای مجازی

عمومی شدن حریم خصوصی در فضای مجازی

هر چند که چنین مواردی تنها به فضای مجازی اختصاص نداشته و در فضای واقعی نیز شاهد مواردی از این دست هستیم، اما برخی ویژگی های فضای مجازی باعث می شود که در فضای وب، با موارد بیشتر و گسترده تری از نقض حریم خصوصی افراد، مواجه شویم.

 

برای مثال در فضای واقعی برخی افراد با اهداف سودجویانه و از پیش تعیین شده، قوانین مربوط به حریم خصوصی را زیر پا می گذارند. این در حالی است که در فضای مجازی داستان به گونه ای دیگر رقم می خورد و این نقض قوانین به چنین افرادی محدود نمی شود؛ بلکه بسیاری از افرادی که در فضای واقعی به حریم خصوصی احترام می گذارند، در فضای مجازی با افراد سودجو همراه شده و تصاویر و فیلم های مربوط به حریم خصوصی دیگران را با یکدیگر به اشتراک می گذارند. اغلب این افراد نمی دانند که اشتراک چنین مواردی در فضای مجازی، آسیب های واقعی بسیاری را برای آن اشخاص به دنبال خواهد داشت.

عمومی شدن حریم خصوصی در فضای مجازی

بسیاری از صاحب نظران معتقدند که با ظهور رسانه ای به نام اینترنت، امکاناتی به وجود آمده است که علیرغم ایجاد تحولات بسیار در ارتباطات میان افراد، در بسیاری از موارد نیز اسباب نقض حقوق افراد را در گستره ای بسیار وسیع فراهم کرده است. این صاحب نظران هم چنین معتقدند که در اینترنت امکان تفکیک حوزه خصوصی و حوزه عمومی وجود ندارد و با توجه به جهانی شدن باید انتظار داشت که در زندگی مجازی با عمومی شدن حریم خصوصی مواجه شویم!

در ادامه به بیان برخی از ویژگی های فضای مجازی می پردازیم که بستر هایی را برای نقض هر چه بیش تر حریم خصوصی و یا به عبارتی عمومی شدن آن را فراهم می کنند.

امکان ناشناخته ماندن!

افراد در فضای مجازی می توانند ناشناخته بمانند و هویت حقیقی خود را پنهان کنند. این امر از سویی برای حفظ حریم خصوصی حقیقی افرادی که در اینترنت برای خود هویت مجازی ساخته اند، مناسب بوده و خطری آنها را تهدید نخواهد کرد. اما از سوی دیگر همین افراد می توانند تهدیدی برای دیگر کاربران اینترنتی باشند؛ چرا که افراد با هویت ناشناخته می توانند با آسودگی در فضای وب تخلفات بسیاری را مرتکب شوند. یکی از این تخلفات، نقض حریم خصوصی دیگران است.

انجام فعالیت های روزمره در فضای مجازی

یکی از عوامل دیگری که بستر مناسب را برای نقض حریم خصوصی افراد در فضای مجازی فراهم می کند، انجام امور شخصی افراد در فضای مجازی است. با گذشت زمان و افزایش امکانات فضای مجازی هم چون تلفن های هوشمند و نرم افزار های کاربردی، افراد تمایل بیشتری را برای آنلاین انجام دادن کارهای خود پیدا کرده اند. در نتیجه بسیاری از افراد، امور کاری و یا شخصی خود را در این فضا انجام می دهند. وجود اطلاعات شخصی و کاری افراد در محیط مجازی، بسیاری را وسوسه می‌کند تا از این محیط و اطلاعات آن استفاده کنند.

هر چند نقض حریم خصوصی افراد و بی اخلاقی های مربوط به آن، در فضای واقعی نیز اتفاق می افتد و تنها به فضای مجازی اختصاص ندارد، اما ویژگی های خاص فضای مجازی، بستر هایی را برای تسریع و گسترده شدن چنین بی اخلاقی هایی فراهم می کند.

تلقی های شخصی از شبکه اجتماعی!

این روز ها اینترنت برای بسیاری از افراد جایگزینی برای دفترچه خاطرات شان شده است! بسیاری از افراد بدون رعایت مسائل امنیتی، خصوصی‌ترین اطلاعات خود را بر روی سیستم های رایانه ای خود و یا فلش ها، کارت های حافظه، تلفن همراه و … ذخیره می کنند و با این کار امکان تعرض به حریم خصوصی خود را برای متخلفان فراهم می کنند. در حقیقت چنین افرادی به راحتی خود را در معرض قربانی شدن قرار می دهند. در این میان برخی افراد، خود خواسته و برخی نیز ناخواسته قربانی می شوند!

فقدان اطلاعات کافی از محیط مجازی

کارشناسان، فقدان اطلاعات کافی درباره محیط مجازی و بی‌دقتی در محافظت از داده‌ها را از مهمترین دلایل قربانی شدن افراد در فضای مجازی می‌دانند.

از سوی دیگر، باید به شرکت هایی اشاره کرد که یکی از منابع درآمدشان از طریق نقض حریم خصوصی یا استفاده از اطلاعات شخصی افراد به دست می آید. اغلب این موضوع با اطلاع قبلی افراد اتفاق می افتد. به این ترتیب که این شرکت‌ها با وضع برخی قواعد پیچیده به عنوان قواعد حریم خصوصی، به صورت ظاهری رضایت فرد را برای اقدام به نقض حریم خصوصی شان، کسب می کنند. ولی در باطن این امر به صورت کاملا ناآگاهانه اتفاق می‌افتد؛ چرا که بسیاری از افراد بدون خواندن قراردادهای طولانی شرکت‌ها دکمه قبول دارم را فشار می دهند و به این شرکت‌ها اجازه نقض حریم خصوصی خود را می دهند.

 

ارتباط با یک مانیتور یا انسان؟

 

بسیاری از ما فراموش می کنیم که پشت هر مانیتوری یک انسان واقعی نشسته است و نه یک موجود مجازی و غیر واقعی! حاصل چنین تصوری این است که کاربران در این فضای به ظاهر مجازی بسیاری از اموری را مرتکب می شوند که در فضای واقعی آن را انجام نمی دهند. به اشتراک گذاری حریم خصوصی افراد در فضای وب نیز یکی از همین فعالیت هایی است که به دلیل همین اشتباه رایج، از سوی بسیاری از کاربران اتفاق می افتد و نتیجه آن شریک شدن در بی اخلاقی دیگران است! برای مثال، چندی پیش تصاویر و فیلم های نامناسبی از یکی از بیمارستان های جنوب کشور، در فضای مجازی منتشر شد. پس از آن، دهها سایت، لینک دانلود آن را منتشر کردند و در فاصله اندکی، جست و جوی کلمات مربوط به این ماجرا در گوگل، یاهو و ... افزایش یافت. در شبکه های اجتماعی نیز صدها جوک درباره آن ساخته و منتشر شد.برخی افراد نیز بی آن که متوجه باشند که آن فیلم ها مربوط به یک "انسان" است و فرستادن آن برای دیگران، عواقب بسیاری برای خانواده و اطرافیانش خواهند داشت، این تصاویر خصوصی دیگران را برای دیگران ارسال کردند. چنین مواردی بار ها مشاهده شده است.

باید به این نکته اشاره داشت که این امر نه تنها موجب هتک حرمت و بی آبرویی برای برخی اشخاص می شود؛ بلکه می تواند در فضای حقیقی جامعه نیز تاثیر گذار باشد. رواج بی اخلاقی ها و تصاویر و مطالب نامناسب، بر عرف جامعه نیز تاثیر گذار بوده و می تواند آن را تغییر دهد.

در پایان باید گفت که هر چند نقض حریم خصوصی افراد و بی اخلاقی های مربوط به آن، در فضای واقعی نیز اتفاق می افتد و تنها به فضای مجازی اختصاص ندارد، اما ویژگی های خاص فضای مجازی، بستر هایی را برای تسریع و گسترده شدن چنین بی اخلاقی هایی فراهم می کند. در این میان لازم است کاربران با آگاهی کامل از این فضا، از سویی از حریم خصوصی خود محافظت نمایند و از سوی دیگر ضمن حفظ شرافت انسانی خود، حریم خصوصی دیگر کاربران را نیز محترم شمارند.


آغاز ثبت نام از مشاوران مدارس برای شرکت در آزمون علمی ، تخصصی +

آغاز ثبت نام  از مشاوران مدارس برای شرکت در آزمون علمی ، تخصصی + لینک ثبت نام

اداره کل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورشطی اطلاعیه ای اعلام کرد:  به منظور دسته بندی تخصص های علمی و حرفه ای و همچنین توانمندسازی مشاوران مدارس این اداره کل با همکاری مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش اقدام به ثبت نام الکترونیکی مشاوران مدارس  در سایت emoshaver نموده است . 
به گزارش میگنا ، براساس این اطلاعیه فرآیند شروع ثبت نام از روز پنجشنبه اول آبان 93 آغاز و تا روز شنبه دهم آبان 93 ادامه خواهد داشت. 
این آزمون بصورت هماهنگ کشوری در مراکز استان ها و در روز پنجشنبه 25 دی ماه 93 بصورت هماهنگ کشوری برگزار خواهد شد.

همچنین منابع پیشنهادی آزمون متعاقبا از طریق سایت اداره کل امور تربیتی و مشاوره اعلام خواهد شد . گفته می شود 35 درصد محتوای سئوالات از آیین نامه ها و مباحث تجربی فعالیت مشاوران و 65درصد نیز از منابع دانشگاهی و علمی خواهد بود . (سئوالات آزمون علمی ،اجرایی و اداری خواهد بود)
اما در این آزمون این دسته از مشاوران مدارس می بایست شرکت نمایند:
- مشاوران رسمی شاغل در تمامی مدارس ( دولتی،شاهد،نمونه دولتی،تیزهوشان،هیات امنایی،استثنایی)
- مشاوران مدارس شاغل در پست های دیگر (آموزشی و اداری)

گفتنی است برای ثبت نام در این آزمون ، شماره پرسنلی فرد و کد 8 رقمی اختصاصی لازم است که مشاوران می بایست از ادارات مشاوره محل خود دریافت نمایند .

لینک ورود به سایت ثبت نام : www.emoshaver.medu.ir


تعداد دانش آموز ترک تحصیل کرده کشور

معاون آموزش نهضت سواد آموزی کشور گفت: پارسال 350هزار دانش آموز در کشور ترک تحصیل کردند که از این تعداد 78 هزار دانش اموز درمقطع ابتدایی مشغول تحصیل بودند.

ایرنا: "محمد مهدی زاده" روزچهارشنبه درجمع مسوولان آموزش و پرورش چهارمحال وبختیاری در شهرکرد افزود: اولیاء 55 درصد دانش آموزانی که سال گذشته ترک تحصیل کردند، بیسواد هستند.

وی ادامه داد: در سال تحصلی گذشته 32 هزار نوآموز نیز در کلاس های درس اول ابتدایی حاضر نشدند.

مهدی زاده تصریح کرد: آمار بازماندگان از تحصیل امسال بر اساس پایشی که با همکاری ثبت احوال در حال انجام است تا تا نیمه آبان ماه تکمیل می شود.

وی اظهار کرد: در 72 درصد افراد بازمانده از تحصیل مادر، پدر و یا هردوی آنها بیسواد هستند.

مهدی زاده افزود: برای شناسایی این کودکان ترک تحصیل کرده و جذب آنان در مدارس برنامه ریزی هایی شده تا زمینه کاهش بیسوادی در گروه سنی پایین به صفر برسد.

معاون آموزش نهضت سواد آموزی از اجرای طرح پالایش بیسوادی در کشور خبرداد وگفت: این طرح به منظور به صفر رساندن بیسوادی در کشور اجرا می شود.

مهدی زاده افزود: ایران رتبه یازدهم سوادآموزی را در جهان دارد و میزان باسوادی جمعیت کشور 85درصد است که این میزان از 10 سال گذشته ثابت مانده است.

معاون آموزش نهضت سواد آموزی به منظور بررسی برنامه های سوادآموزی در چهارمحال وبختیاری به شهرکرد سفر کرده است.
 

تقویت تمرکز در دانشآموزان

تقویت تمرکز در دانش‌آموزان

عواملی که تمرکز را از بین می‌برند عبارت است از:
عوامل درونی: این عوامل مربوط به مشکلات جسمی و روحی است که دانش‌آموز درگیر آن است و ابتدا باید مطمئن شویم فرزند ما از لحاظ روحی و جسمی با مشکل روبه‌رو نشده است و اگر این مساله وجود داشته باشد قبل از اقدام به تمرینات تمرکز لازم است به حذف عوامل درونی بپردازیم.

عوامل بیرونی: شامل شرایط محیط و مطالعه می‌شود. نور و دما، محرک‌های مزاحم محیطی مانند سروصدا و تلویزیون، شلوغی و رفت و آمد دیگران، وجود تصاویر و اشیای متنوع در محیط، لوازم‌التحریر نامناسب و نداشتن برنامه زمانی مشخص جزو عواملی است که می‌تواند براحتی تمرکز فرد را با مشکل روبه‌رو کند. علاوه بر حذف عوامل درونی و فراهم کردن شرایط محیطی مناسب لازم است تمریناتی برای بهبود تمرکز به افراد داده شود. این تمرینات می‌تواند برای شما اثربخش باشد و بویژه برای دانش‌آموزانی که با درک ریاضی مشکل دارند، مفید است:

1ـ در یک اتاق روی یک صندلی بنشینید و روی یک شیء مانند کتاب تمرکز کنید و به مدت 30 ثانیه به آن کتاب نگاه کنید و سپس چشمان خود را ببندید و سعی کنید به کمک ذهن خود کتاب را به همان صورتی که دیده بودید، تجسم کنید. سپس به مدت 30 ثانیه به کتاب نگاه کنید و این بار سعی کنید تمام جزئیات آن را به خاطر بسپارید و دوباره چشمانتان را ببندید و آن‌قدر این تمرین را تکرار کنید تا بتوانید کتاب را به طور کامل و با تمام جزئیات در ذهن خود تجسم کنید. این تمرین را می‌توانید با اشیای دیگری مانند تابلوی نقاشی، گلدان یا یک ردیف کتاب از قفسه کتابخانه انجام دهید.
2ـ روی کاغذ یک جمع عدد دورقمی بنویسید و به آن نگاه کنید و نیاز ندارد به صورت ذهنی جمع کنید، بلکه فقط اعداد را به خاطر بسپارید و چشمانتان را ببندید و اعداد را به خاطر بیاورید. همین کار را با انجام یک ضرب عدد سه رقمی در سه رقمی انجام دهید.
3ـ چشمانتان را ببندید و یک صفحه خالی و یک محاسبه ریاضی را تصور کنید و روی آن بنویسید و به جواب برسید. 4ـ تمرین اول را در حالتی انجام دهید که کمی سروصدای محیطی وجود دارد. می‌توانید تلویزیون را روشن کنید و این تمرین را انجام دهید.
5ـ در یک اتاق تاریک در فاصله دو متری یک شمع روشن کنید و در حالت راحت بنشینید و به مدت 60 ثانیه مستقیم به شعله شمع نگاه کنید. سپس چشم خود را ببندید و بدون این‌که فشاری به چشم خود وارد یا اخم کنید بکوشید که شعله شمع را تصور کنید. این تمرینات می‌تواند سه هفته متوالی اجرا شود.

ممنوعیت هرگونه استخدام در آموزش و پرورش

به گزارش واحد مرکزی خبر، علی اصغر فانی در نشست شورای آموزش و پرورش چهار محال و بختیاری افزود : ظرفیت استخدام معلم در سالهای گذشته تکمیل شده و امکان جذب جدید در این وزراتخانه فقط از طریق پذیرش در دانشگاه فرهنگیان است.

وزیر آموزش و پروش گفت : کمبود نیروی انسانی در این وزارتخانه را با پرداخت حق التدریس به معلمان برای ساعات اضافی کلاس ها جبران شده و با این طرح 9 هزار میلیارد ریال در کشور صرفه جویی اقتصادی شده است.

فانی همچنین به آغاز اجرای طرح پذیرش بوم به بوم دانشجو در دانشگاه فرهنگیان اشاره کرد و گفت : بر این اساس کشور به بوم های مختلف تقسیم شده و دانشجو مطابق با محل زندگی خود پذیرش و پس از اتمام تحصیل در همان مکان بکار گرفته می شود. وی کاهش تقاضای انتقال معلمان برای خدمت در محل زندگی خود را از مهمترین مزایایی گزینش بوم به بوم دانشجو در این دانشگاه بیان کرد.

فانی افزود : برای تجهیز مدارس به سامانه گرمایشی نیازمند پنج هزار میلیارد ریال اعتبار هستیم که امسال فقط 2 هزار میلیارد ریال آن تامین شده است و پیش بینی می شود سال آینده بقیه آن اختصاص یابد.